NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nyligen när jag kom hem och ställde ifrån mig bilen så hörde jag ett mystiskt ljud från motorn när jag var på väg från bilen. Stannade upp och gick tillbaks, öppnade huven och lyckades lokalisera ljudet till någonstans i trakterna kring luftmassemätaren, där slangen går in från luftfiltret.
Lät ungefär som en liten elmotor/pump eller nått liknande (vakumpump???)?

Det höll på ett bra tag tills jag startade bilen och stängde av den igen, då först la den av. Kom ett pysande ljud tror jag strax innan den la av!?

Någon som har en aning om vad i hela världen det kan vara för nått???

Har en S40 1,8 som gått drygt 6000mil.
av GrandDanoise
Hade det lilla surrande ljudet i min bil också...
Glömt bort var det kom ifrån, men man kan lägga handen runt ljudet så hittar man källan..
Jag brydde mig inte om det, det kom lite då och då, och bilen rullade 21.600 mil innan jag sålde den utan att drabbas av strul, så det e nog riskfritt!

/D
av flink
Är bara lite orolig över om man missar det nån gång och kommer tillbaks och batteriet är helt dött.
av jensam
När jag tänker efter så har jag också hört ett surrande ljud när jag lämnat bilen. Jag har aldrig brytt mig om vad det kan vara, hoppas det inte är något dåligt!? :roll:
av nscho
Kolla om det kommer från den blanka pumpen som sittter precis framför batteriet. Men se upp, den kan vara varm som fan!

I så fall är det ett känt problem. Det är vakuumpumpen till bromssystemet som går hela tiden pga att givaren är trasig och tror att det är för högt tryck i bromssystemet. Efter ett tag börjar pumpen skära, och då låter den så där.

Egentligen ska pumpen bara gå korta stunder (sekunder), om motorn inte kan förse bromssystemet med tillräckligt med undertryck, t.ex. om du har bromsat hårt senaste sekunderna. Så om verkstaden har något slags koll på hur det där fungerar så ska de fatta vad det är som är fel. Min gjorde det inte, så jag var väl där 4-5 gånger innan det blev rätt...

Om verkstaden bara vill byta pump, så totalvägra! Pumpen kan BARA gå om givaren är trasig, för det är den som förser den med ström. Om pumpen går mer än några sekunder så ÄR det fel på givaren, inget annat. Eventuellt kan du behöva byta pump också, om den är slutkörd.
av jensam
Om det är pumpen det är fel på; går den då HELA tiden? Alltså, om jag lämnar bilen på kvällen, kommer den att fortsätta gå tills jag kommer till bilen morgonen efter för att åka iväg? Har nämligen aldrig kommit till bilen efter att den varit parkerad en längre stund och hört något ljud, det är bara när jag går iväg från bilen efter att ha låst den som den låter.
av flink
Tyckte ljudet kom längre framifrån... trodde först att det var från kylarflägten, men tror det var mer mot insuget någonstans.

Men jag ska kolla mer nogrant om jag hör det igen.

Skulle det vara någon större fara på taket om den "bromspumpen" skulle gå sönder? Skulle man märka någon spec skillnad mer än när man bromsar riktigt kraftigt?
av nscho
Den brukar gå några minuter, sedan lägger den av. Så har det varit i de fall jag har hört talas om, dvs 2 plus de som har nämnts här på forumet.

Det enklaste sättat att vara 100% på att det är den som låter är att känna på den. Men som sagt, den blir brännhet, var försiktig.

Om pumpen skulle lägga av helt, och du inte har tillräckligt med undertryck, så kan bromspedalen bli djävulskt tungtrampad. Sannolikheten för att det ska hända är ganska liten, eftersom motorn i princip alltid klarar av att generera tillräckligt med undertryck i bromssystemet. Men Volvo monterade väl dit pumpen av en anledning, så sannolikheten är inte noll.

Min mek kopplade bara ur den i väntan på att de skulle få hem en ny pump, med kommentaren "det borde funka". :shock: Hade jag vetat då vad jag vet nu så hade jag tagit ett snack med hans chef.
Användarvisningsbild
av larsno
Jag har också ett surrande ljud som ger sig efter en stund och det jag hittade är att tempgivarens fläkt snurrar ett tag efter man stängt av bilen....vet inte Om detta kan vara till någon hjälp...
//lars
av flink
Alla S40/V50 har ett litet surr som håller på ett litet tag efter man har stängt av bilen och sen slutar. Ett väldigt svagt lite elektroniskt surrande. Vet inte vart det kommer ifrån och har inte brytt mig så mycket om det heller eftersom det slutar rätt fort.

Men det jag upptäckte slutade aldrig... eller på den tiden jag väntade. Stod och funderade ganska länge, öppnade huven och klurade ett bra tag innan jag provade att starta bilen och stänga av den igen, då fanns inget surr kvar. Först trodde jag att det var kularfläkten som låst sig och att elmotorn låg och sprakade ungefär....eller som någon mindre elmotor som gick.

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]

Blond läder eller ej

I den XC70 jag hade tidigare, med Blond kläds[…]

Koppling som fastnar halvvägs

Hade samma problem på min V60 D4 2015, bytte[…]