Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Byt med genomskinlig slang vid nippeln. När vätskan skiftar från grumlig till klar kan du ge dig. Jag brukar använda ca 1.5 till 2 liter till hela bytet, men det är ju upp till hur gammal vätskan är i bilen. Byter du i behållaren först så slipper du köra den gamla vätskan genom hela systemet.
av Alx
Volvo2021 skrev: mån 27 dec 2021, 15:29
Alx skrev:Funkar även utmärkt med den billigare behållaren med backventil. Med den byter man vätska i hela systemet på under 20 minuter. Gör man de samtidigt som hjulbyte slipper man skruva av hjulen en extra gång. Har man köpt behållaren kostar bromsvätskebyte under 100 kr så förstår inte varför man kör mer än två år på samma vätska. Jag byter varje år då jag kör 6000 mil om året.
Är det denna du menar?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000038111
Denna. Denna har större behållare och klämmor till backventilen.

Börja med att pumpa ur nästan hela behållaren först så du inte blandar nya vätskan med den gamla.
Jag brukar köra igenom 1 liter på ett helt byte. Pumpar man bromsen 20 - 30 gånger på bak och 15 - 20 gånger fram är det garanterat bytt i hela systemet.
Intressant att veta är att om man byter vätska genom att pumpa med bromspedalen är att ska man absolut INTE trycka ner pedalen mer än den rör sig vid normal inbromsning.
Pumpar man längre slag än så är det STOR risk att man sabbar huvudcylinderns packningar eftersom de då går utanför sin ordinarie slityta och ut i loppet där de kan finnas skador.
Det aggregat som visas eliminerar den risken samt att man ser i slangen när vätskan blir fräsch, så använd den du.
av Alx
Jag skulle nog säga tvärtom. Det kan finnas små skador/repor där packningarna ligger mot vid normal bromsning då små partiklar och skräp ständigt sliter i cylinder och utanför det området är det nyskick. Jag har plockat isär många cylindrar och inte ens från 30+ år gamla grejer har det funnit slitage i hela cylindern.

Detta kan alltså göra så att en sliten tätning i cylindern inte sluter tätt mot den fina ytan där packningen aldrig har fått jobba. Men å andra sidan är det ganska bra spänst i tätningen så de borde inte vara nåt problem.

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]