Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vinninge
Jag har en V70 -07 där kylarvattnet försvann, och verkstan hittade att det var oljekylaren till automatlådan som läckte och bytte denna.
Nu har automatlådan börjat krångla efter ett halvår, får upp att service erfodras på växellådan och den växlar väldigt hårt. Ibland kommer inte P symbolen upp när man lägger i p-läget
Finns det möjlighet att kylarvatten kan gå från oljekylaren ner i växellådan?

/Jonas
Användarvisningsbild
av Greffel
Allt är möjligt med inte så troligt. Du säger att det inte alltid indikerar vilket läge växelväljaren står i på displayen ?
Kanske värt att kolla hur den brytaren mår. Sitter uppe på växellådan och rör sig när du drar i spaken

av Vinninge
Det var tydligen vatten i oljan, och verkstan sköljde tydligen inte lådan riktigt efter oljekylarbytet :-(, tråkigt eftersom detta gjordes på garantin, men nu 6 mån. senare vill de inte ta på sig att åtgärda detta.
Förhoppningsvis hjälper det med att spola den, annars får jag väl byta lådan.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Har du inte garanti på jobbet. Det borde väl vara ett år...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Vinninge
Nu kom problemet tillbaka efter att lådan var spolad och jag har nog kört 2-3 mil. Service växellåda erfodras, och bilen blir orkeslös, växlar inte. Och det smäller från lådan. Nog inte mycket att göra än att byta växellåda :-(
Användarvisningsbild
av Greffel
Indikerar den rätt växelläge i displayen ? P - D - N osv ?
Läs ur felkoderna med Vida så du får fakta på vad som sätter serv.mess
av Vinninge
Rätt växelläge visas, men när jag läste ut felkoderna så sitter 2 st nu.
- 530D Diagnostic trouble code (DTC) in gearbox control module (TCM). Faulty signal.
(Denna verkar bara indikera att den nedanstående finns i TCM?)

- 0023 Transmission input speed sensor. Signal missing.

(Har en icarsoft cr pro)
Användarvisningsbild
av Greffel
Det finns 3st sensorer på växellådan
1st på ingående
1st på utgående
och
1st som känner av tänderna på svänghjulet.

Har din felkodsläsare rätt så är input givaren trasig/kabelbrott/full i smuts.
Denna är den lättaste att ta loss och kontrollera. Sitter lätt synlig uppe på växellådan
av Vinninge
Jag gick igenom alla kontaktdon på växellådan och sprejade med kontaktsprej, och bilen fungerade i några dagar. Men idag fick jag felkod TCM 0023 igen. (Har både haft low signal, och missing signal).
Bilen gick inte köra, den bara slirade när man försökte köra in i garaget. Kollade även upp varvtalet i P-läge, och givaren gav 0 rpm.
Och som tur var hade jag beställt en annan givare på skroten, och bytte ut den. Och nu fungerar bilen som den ska igen.
Så förhoppningsvis var det givaren som var kass...
av Vinninge
Följetongen med automatlådan fortsätter :-)

Sammanfattning:
- Oljekylaren gick sönder under garantitiden och kylarvatten gick in i växellådan, bilhandlaren bytte oljekylaren (och något mer...), hade bilen i 10 dagar och vägrade sedan berätta exakt vad som hade åtgärdats...
- Efter ett halvår började lådan att växla konstigt och sätta div. felkoder, vi fick bärga bilen och en ny verkstad kollade oljan i lådan, och ja det var vatten i den, dvs de hade inte spolat lådan riktigt efter oljekylarbytet. (Gick tillbaka till bilhandlaren men de ville inte alls ta på sig detta, hade gått för lång tid osv...)
- Verkstan bytte då oljan i lådan 3 ggr (de hade ingen utrustning för att spola den), och bilen gick bra några mil.
- Sen började den växla dåligt och drev inte alls. Efter lite felsökning (se ovan), så bytte jag inputgivaren på lådan, och sedan dess fungerar bilen ganska ok.

Nu är det bara ett fel kvar, när man kör mellan 40-50km/h och bilen är varm så växlar den upp och ner hela tiden (funkar korrekt när bilen är kall), och felkoden TCM 002E sätts efter ett tag (Lock-up. The gearbox jerks during lock-up).
Tittar man i VIDA så nämns glykol i lådan som ev. orsak till just för denna felkod.

Så till min fråga, skulle en riktig spolning av lådan kunna åtgärda felet med växlingen, eller är det mer troligt att den är defekt mekaniskt?
(I övriga hastigheter växlar den fint och mjukt)
Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]