Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilman
Tackar för alla råd och tips! Två anledningar till mitt sista inlägg. Utanför en stormarknad stod en förtvivlad kille med en XC60 ( 2010,20000 mil för 120000kr köpte han för sa han) . Frågade om han behövde hjälp. Bilen vill inte starta och det inte första gången och d efter att deiselvärmaren har varit på. Jag undrade varför han sätter på värmarenom problemet är så och då sa han att det sätts på automatiskt. dannesk skriver att värmaren startar automatiskt om man har AUTO-värme på i inställningarna. Är det inställt en gång för alla i fabriken eller går det att ändra till manuellt? den andra anledningen ( sålde min 945 för 2 veckor sedan, Således ligger 24 år tillbaks tiden när det gäller elektroniken, letar en volvo nu) såg en annons om XC60 2012 med en sollucka. Då tänkte jag: Ju mer utrustning desto mer risk för problem ! Mycket riktigt, först googlade jag och sedan in på youtube och skrev " XC60 sunroof problems#, det vällde fram videon om läckage från solluckan (och vindrutan) i XC60. Blev naturligtvis besviken för bilen såg fin ut. Som sagt ligger jag 23 år bakåt i elektroniken och vill, som alla andra, inte ha problem p g a extra utrustning som sollucka. Det är möjligt att förra ägaren vill bli av med bilen pga detta, den har gått 2000 mil. Sammanfattningvis TraditionellMotorvärmare och kupevärmare i stället för deiselvärmare, Inaktivering av alla funktioner som jag inte behöver.
av klacken
Han du träffade hade dåligt batteri. Om värmaren är på auto så stannar den också automatiskt när det börjar bli lite ström i batteriet men alltid i tid så att bilen går att starta(Om man har friskt batteri) Autoläget kan man ändra själv.
av dannesk
Om han inte fick i gång bilen så hade han ju ett batteri som var helt slut och inte klarar av att leverera startströmmen inte pga värmaren, har han haft problem tidigare skulle han givetvis kollat batteriets status och isåfall laddat/bytt ut batteriet. Auto-värmen kan man stänga av i bilens meny men alla dessa diesel-bilar har värmare som standard och behövs oftast för att få upp och hålla motortempen när det är kallt ute.
Självklart kommer man hitta inlägg om fel på bilar om man googlar det betyder inte att alla bilar har just det problemet. Bara för att man annonserar ut en bil med sollucka eller annan utrustning så betyder inte det att man vill bli av med bilen pga detta. Jag har själv panoramatak på min XC60 och det var en av anledningarna att jag köpte bilen samt all annan utrustning. Inaktivering av funktioner (eller inte använda dom) innebär inte att man inte kan få problem, vissa saker bör man använda för att de inte ska lägga av.
av bilman
Tackar! har en XC60 på lut som har gått 20000mil, det är mycket mil och fel förväntas dyka upp. Funderar på hur jag ska veta om solluckan är tät. Litar inte på en bilfirma efter ha blivit bränd ett par ggr. Det måste ju regna eller ha snö på taket som börja töa och droppa. Förresten fryser inte gummit runt sollucka sönder när bilen står ( har inget garage) ute i minus 15-20 grader?

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]