Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ok, om ni inte tycker det är fel så borde vi ju med samma resonemang kunna ha samma bensinpriser som i Venezuela?

Att människor i Venezuela har betydligt lägre inkomst och att staten delfinansierar bensinen är väl då oväsentligt?
Bara å ta en oljetanker å åka å köpa? Det är ju en gemensam marknad?

Jag tolkar rubriken som att "gnäll inte, andra har det värre".
Lite som att säga till sina barn när de säger maten är äcklig, "klaga inte på maten, barnen i Afrika får ingen mat".

Ok, men alla har inte lön som en riksdagsledamot eller 1 årslön (Anne Wibble) på banken.
poseidon skrev:Ok, om ni inte tycker det är fel så borde vi ju med samma resonemang kunna ha samma bensinpriser som i Venezuela?

Att människor i Venezuela har betydligt lägre inkomst och att staten delfinansierar bensinen är väl då oväsentligt?

Ok, men alla har inte lön som en riksdagsledamot eller 1 årslön (Anne Wibble) på banken.
Hoppas du inte menar mig!
Jag väljer att inte gå ut med mina tankar och ställningstagande i detta ämne. Men jag vill mycket gärna läsa allt som skrivs i denna tråd.
Det gör att man får en bred bild om hur människor ser helt olika på samma sak.
Visst har jag en egen uppfattning om vad som är det rätta, men väljer då att inte skriva om det här.
Feg? Kanske det... Jag uppskattar er som orkar framföra och argumentera! :-)

poseidon skrev:Ok, om ni inte tycker det är fel så borde vi ju med samma resonemang kunna ha samma bensinpriser som i Venezuela?

Lite som att säga till sina barn när de säger maten är äcklig, "klaga inte på maten, barnen i Afrika får ingen mat".

Du måste väl ändå se en viss skillnad på elmarknaden och det gemensamma nät vi har i Europa och bensinen i Venezuela? Det var nog en riktigt långsökt jämförelse.

Det är också helt andra saker som styr bränslepriset här. Bl.a. att det kostar en del att släppa ut skit, att man tar betalt en liten del av vad det kostar oss/samhället att skita ner.
joel80 skrev: tor 23 dec 2021, 14:11

Du måste väl ändå se en viss skillnad på elmarknaden och det gemensamma nät vi har i Europa och bensinen i Venezuela? Det var nog en riktigt långsökt jämförelse.

Det är också helt andra saker som styr bränslepriset här. Bl.a. att det kostar en del att släppa ut skit, att man tar betalt en liten del av vad det kostar oss/samhället att skita ner.
Nja, är det så stor skillnad? OPEC vs Elproduktion ?

Ingen av marknaderna kan betecknas som fria, mer oligopol.

Å sen ovanpå det statliga regleringar i båda fallen.

När priset går upp tjänar staten stora pengar i båda fallen. Bara nu under nov-jan beräknas staten tjäna 5-10 miljarder extra pga höga elpriser.
perin skrev: fre 24 dec 2021, 10:51
poseidon skrev: Bara nu under nov-jan beräknas staten tjäna 5-10 miljarder extra pga höga elpriser.
Det är väl bra? Det kommer väl till pass till allt stöd som företag fått/ kommer få under pandemin!
Fast, det är inte samma förbrukare av el som får stöd pga corona. En restaurang har sannolikt lägre elförbrukning nu under corona medans privatpersoner högre eftersom man är hemma mer.

Privatpersoner får heller inget stöd, coronastödet går till näringsidkare.
vjohnj skrev: tor 23 dec 2021, 16:30 Jaha och nu ska även Belgien hoppa i galen tunna = högre kwh pris.

https://www.rt.com/news/544223-belgium- ... ear-power/
SR.se

Till år 2025 ska Belgien stänga sina sju kärnkraftverk.

Kärnkraften kommer dock inte avvecklas full ut, dagens kapacitet ska vara kvar som reserv för att garantera elförsörjningen. Man kommer även investera miljoner för att utveckla den nya generationens mindre kärnkraftverk.

“Det viktigaste är att trygga elförsörjningen”, säger premiärminister Alexander De Croo.
Ni läser ju som en blind hund, de ska ju satsa på kärnkraften, bygga nya reaktorer. Vad som sedan är rätt el fel får någon annan avgöra, jag bryr mig inet det minsta om kärnkraften och allt pladder om elpriser, och miljö hit och dit,
VolvoB20 skrev:
vjohnj skrev: tor 23 dec 2021, 16:30 Jaha och nu ska även Belgien hoppa i galen tunna = högre kwh pris.

https://www.rt.com/news/544223-belgium- ... ear-power/
SR.se

Till år 2025 ska Belgien stänga sina sju kärnkraftverk.

Kärnkraften kommer dock inte avvecklas full ut, dagens kapacitet ska vara kvar som reserv för att garantera elförsörjningen. Man kommer även investera miljoner för att utveckla den nya generationens mindre kärnkraftverk.

“Det viktigaste är att trygga elförsörjningen”, säger premiärminister Alexander De Croo.
Ja exakt. Stänger ner innan dom har nytt att ersätta allt med.
Men inte lika galet som ex Tyskland/Sverige, stänger ner och har typ noll att ersätta med...
  • 1
  • 277
  • 278
  • 279
  • 280
  • 281
  • 445

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]