Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Trängselskatten i Stockholm tyckte jag funkade riktigt bra under försöker samt företa åren. Inte bara för den utökade kollektivtrafiken under testet, Det var betydligt mindre trängsel. Då jag behövde bilen så gick det snabbare.
På de år trängselskatten nu funnits så har dock trafiken ökat så nu är det ofta lika drygt som innan.
Men å andra sidan kanske det varit än värre utan den. :/

Trängselskatten infördes för att minska trängseln. Det var ett tag där i början man hade miljöbilar undantagna tror jag, men det ändrades till riktiga införandet då debatten gick att även de bidrog till trängseln.
joel80 skrev: lör 18 dec 2021, 01:11 Trängselskatten i Stockholm tyckte jag funkade riktigt bra under försöker samt företa åren. Inte bara för den utökade kollektivtrafiken under testet, Det var betydligt mindre trängsel. Då jag behövde bilen så gick det snabbare.
På de år trängselskatten nu funnits så har dock trafiken ökat så nu är det ofta lika drygt som innan.
Men å andra sidan kanske det varit än värre utan den. :/

Trängselskatten infördes för att minska trängseln. Det var ett tag där i början man hade miljöbilar undantagna tror jag, men det ändrades till riktiga införandet då debatten gick att även de bidrog till trängseln.
Iom att det inte va någon trängsel under stora delar av Coronaåret hade man ju då kunna ta bort skatten. Men nej....

Så låt oss kalla det för vad det är, det är en skatt. Har varken med miljö eller trängsel att göra.
Jag kallar det för trängselskatt... då det är en trängselskatt. Mindre trängsel ger kortare restider. Det är och har varit riktigt bra och effektivt. Att mindre trängsel/stillastående bilar också betyder bättre miljö är en bonus, men trängseln i Stockholm har/är ett stort problem och kostar enorma pengar. Alla stillastående transporter och arbetande människor kostar, samt att privatpersoners fritid också bör räknas in.

Att man inte tar bort det under en pandemi som ingen har aning om hur den kommer utvecklas eller hur långvarig den blir är inte konstigt. Det är ett konstigt argument att det skulle vara något "bevis" för det du tror.
VolvoB20 skrev: fre 17 dec 2021, 20:11Hur du kan kalla det "Robin Hood skatt" är svårt för mig att förstå, de som drabbas är ju folk utanför storstaden utan bra kollektivtrafik som är tvingade ta bilen för det är enda möjligheten.

Men det är kanske nya tidens Robin Hood som plågar livet ur den gruppen som inte kan ta bussen.
Prins John-skatt?
Reseavdrag är liiiiiite för långt från elstolpens ämne i min smak. Ska vi försöka ta oss tillbaka?
@Lövet, vi provar.

Vi har över 6 månader senare inte hört något från Lantmäteriet med anledning av samfällighetsföreningens stadgeändring för att tillåta laddstolpar.

Omställning går inte fort, någon sa ju att vi bara har 10 år på oss?
poseidon skrev:Vi har över 6 månader senare inte hört något från Lantmäteriet med anledning av samfällighetsföreningens stadgeändring för att tillåta laddstolpar.
Jag kan hålla med om att det är mycket fler saker som behöver röra på sig fortare. Det går lite för fort med piskan och lite långsamt med moroten så att säga. Det finns för övrigt massor att säga om Lantmäteriets hastighet och prisnivå i största allmänhet men vi låter bli det och försöker hålla oss till laddstolpsidan ;)

Men minns jag fel eller konstaterade inte Lantmäteriet nyss att man inte behövde ändra anläggningsbeslut för att installera laddboxar?
Det är på gång.
Dels kan man gå runt det genom att skapa en ny "förening" inom föreningen för laddplatser, men även underlättade regler kring ankäggningsbeslutskraven verkar komma.

Förslaget är på remissrunda och svaren från den finns i en rapport som släpptes 1a nov här:
http://www.energimyndigheten.se/remissv ... ag/?page=1

Rapport -Analys och förslag för bättre tillgång till laddinfrastruktur för hemmaladdning oavsett boendeform-ER 2021:24
av Bannad
Citat-
"Sverige klarar inte laddmålet för elbilar: ”Väldigt farligt”
Allt fler bilköpare väljer en elbil. Även om det fortfarande säljs betydligt fler bensin- och dieselbilar är trenden tydlig: i oktober stod elbilarna för åtta procent av alla nyregistrerade bilar i Sverige, jämfört med knappt tre procent samma månad förra året.
Om bara tio år kommer hälften av alla bilar som rullar på svenska vägar vara antingen elbilar eller laddhybrider, enligt en ny rapport från Stockholms Handelskammare. Det skulle i så fall innebära att utsläppen från personbilarna blir 57 procent lägre än 2018 års nivåer.
Samma farhågor lyfts fram i en ny rapport från den europeiska branschorganisationen för biltillverkare, ACEA. Den visar att försäljningen av laddbara bilar ökat med 110 procent, men att antalet laddpunkter bara ökat med knappt 60 procent.
Det riskerar att få många bilköpare att tveka inför att gå över till en laddbar bil, särskilt om köerna till snabbladdare på exempelvis semestern och över julledigheten blir långa.
– Det här är potentiellt sett väldigt farligt eftersom vi kan nå en punkt där ökningen för elbilarna avstannar om kunderna inte tycker att det finns tillräckligt många laddpunkter där de reser, eller att de måste köa för länge till en snabbladdare, säger ACEA-chefen Eric-Mark Huitema.
" Slut citat.

Jag instämmer, klockan tickar och klämtar. Skrämselpropagandan är total gällande miljön. Artikeln ovan är från- 20, ändock är regeringen handfallen oavsett om MP är ute ur bilden eller inte.
Àtt vända på det, Varför skulle kunder köpa bränsledrivna bilar när det inte finns bränsle att tillgå?
Är ivern från Svedalas regerings sida att visa sig bäst (som alltid) i Europa gällande klimatmål är det hög tid att skrida till verket oavsett vad det kostar. Kan ju också förmoda att det handlar om röster i annalkande val 2022.
Det är ju inte jättekonstigt att ökningstakten för nya elbilar minskar.
Än så länge passar inte dagens elbilar alla.

I Sverige finns det massor av bilsorter men än än så länge finns det inte elbilar i alla kategorier. Det finns ingen elbil som pickup, det finns ingen billig (150 tkr) liten elbil osv.

Dvs de som vill ha de biltyperna får ju fortsätta köpa bensin/dieselbilar.

Å det som tidigt kunde köpa en elbil som passade har redan gjort det.
  • 1
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 70

..när man funderar på ett byte nä[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

V90 Meka själv