Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
Får vid vissa tillfällen in avgaser i bilen. Bytt egr-rör (det från grenrör till egr) som var lite sprucket, blev bättre men inte bra.

Ålade mig under bilen och drog i avgassystemet där flexröret sitter. Tycker det gick alldeles för lätt att röra fram/tillbaka.
Är det någon här som kan bekräfta/dementera att flexröret är kass när man kan göra såhär?
Tycker samtidigt att det skulle låta mer och/eller synas runt omkring med sot om det är kass ...
Bilen är igång i videon.

Användarvisningsbild
av fjohan82
Det är inte avgaserna från bränslevärmaren som drar in i kupén?
Användarvisningsbild
av Cotag
Nix, får in avgaser oavsett värmaren varit igång eller ej.
Användarvisningsbild
av Cotag
Ser ut såhär.
avgas3.JPG
avgas3.JPG (64.83 KiB) Visad 1272 gånger
Användarvisningsbild
av GLIZ
Tycker också det rör sig mer och lättare än det borde. Om du kan säkra upp bilen och starta den och sedan joxa med flexitöret så hör du nog om läckaget är där.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av III
Om du kan få hjälp av en kompis så ta en eller två trasor/handskar och håll för utblåset så det inte kommer ut avgaser samtidigt som en lyssnar och känner med handen, man märker rätt fort om och var det läcker med den metoden.
Användarvisningsbild
av Cotag
Hade i trasor därbak i våras när jag började få problem, hörde inget speciellt då så jag avfärdade flexkoppling och avgas.
Partikelfiltret sitter ju precis före flexröret och tar antagligen hand om allt vad rök heter, även ljuddämpande. Sen har kanske kopplingen riktigt många varv stålnät som maskerar ljudet...

Ja jag får väl på och rota med den igen.
Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]