Lockis skrev: ↑tis 21 dec 2021, 23:18
jaronsso skrev: ↑tis 21 dec 2021, 10:15
Sådär - nu lagt en beställning på XC40 Recharge Twin Plus.
Leverans runt augusti.
Galet lång väntan innan den kommer, men ska inte byta bil förrän dess "ändå" (förmånsbil). Men man har ju aldrig någonsin behövt vara ute i så god tid för att få hem en bil. Min nuvarande V60 hade en levtid på 4-5 månader. XC40 ca det dubbla.
.. och med tanke på hur mycket som händer och sker inom bilvärlden idag får jag känslan av att min "nya" bil när den kommer inte kommer att vara så ny. Men det gäller ju princip alla märken nu. Det hinner presenteras och visas ett antal nya bilar under 10 månader som "kommer nästa år".
Grattis!
Jag lutar själv åt att gå på en BMW iX3. Snabb leveranstid. Och precis som du gäller det förmånsbil. Den långa leveranstiden på en xc40 i kombination med förslagen på ändringar kring förmånsvärden och bonus gör att det känns osäkert. Det i kombination med att det är jobb byte så hyrbil i 9 månader är inte intressant. Blir dyra 9 månader då
Nice!
Den är fin iX3. Rätt dyr dock, om man bygger den "själv".
Men storleksmässigt är den väl väldigt lik XC40 va? Jag har aldrig kört en iX3, men tittat på den i bilhall.
Låter som du gör helt rätt i och med jobbyte osv. Jag har nio långa månader, men svårt att göra något åt som sagt när min nuvarande bil går ut i augusti. Jag hoppas inte förmånsvärdena blir väldigt annorlunda. För en elbil borde det trots allt vara fortsatt OK.
Förresten.
Jag lånade en P8 ett dygn igår, och när jag hämtade min V60 igen, D3, kändes den verkligen tokgammal. Som en riktig traktor. Då är den ändå bara drygt två år gammal och är superfin verkligen

Det är sjukt egentligen. Men elbilen var så himla tyst i låga farter och helt sömlös i växlingen. Vid gaspådrag i V60n känner man ändå vibrationer, brummande och växlingen.
Däremot sitter jag nog aningen bättre i V60n. Har skinn med dynförlängning, osv. Märktes att stolarna var marginellt kortare i XC40n. Dock är det överraskande god plats i baksätet. Något bättre än i V60n faktiskt. Säkert marginellt kortare säten även där, men det gör att det blir bra med plats för benen. Kommer vara perfekt för barnen att sitta där.
Känner att jag gillar i och ursteget i XC40n med. Man sitter ju väldigt nära marken i V60 och får en fin körkänsla. Det är grymt för körningen, men nackdelen är i och ursteg. Börjar väl bli gammal...