Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Kurttis bils sil var ju kolsvart i av lamellrester efter bara ca. 6000 mil.
Föreställ Er om man inte rengör och byter olja under bilens livslängd, säg 40000 mil. Nästan 7 gånger mer svarta lamellrester i silen… borde väl bli igentäppt? Svårt förstå hur systemet kan fungera en hel livslängd på bilen utan rengöring och byte av olja. Men det kanske det gör?
Hur många generationer av Halldex har det funnits i Volvobilar? Är det Kurtti har i sin V90 2017 den senaste generationen?
/Bo
av Xanthopteryx
Nu är det förvisso som så att det inte kommer att öka med skit i samma omfattning. Störst mängd skräp blir initialt när lamellerna slits in. Sedan slits det inte lika mycket. Samma med automatlådor med lameller och bromsband - mer slitage i början. Samma med motorer för övrigt. Syntes väldigt tydligt på vår nya utombordsmotor, fyrtaktare. Den har inget oljefilter (9,9 hästar) och första oljebytet innehåll en hel del små glittriga metallspånor (antagligen därför man skall byta tidigt för övrigt). Följande byten har detta minskat radikalt. För att nu har motorn så att säga slitits in.
av Lockis
bem skrev:Var kommer ”skräpet” vid filtret ifrån?
Hur många timmar ungefär tar en komplett löstagning, rengöring av silen osv och montering? Då kan man väl ungefär lista ut vad det kostar låta t.ex. Volvoverkstad göra jobbet om man själv inte vill/kan göra jobbet själv. Verkar verkligen vara en punkt som borde ligga som en återkommande servicepunkt.
/Bo
Detta är dock inget du borde behöva oroas för Bo.
Tror inte Hybriderna har en Haldex koppling för AWD då bakhjulen drivs av elmotorn.
Användarvisningsbild
av falcon
Fick prisförslag på 3589kr för oljebyte på Haldex och växellåda på min V90 -19 på Autoexperten, vet inte om det är mkt eller inte men 9500mil och drar husvagn.
Användarvisningsbild
av mafors10
räknar med 1 timmar med en kopp kaffe i mellan
jag funderar också var kommer skräpet i från måste vara lamelerna.....
Har någon någon bild på Lamellerna hur det ser utt ....?
Förstår inte skräpet det är cirka 3000 mil vi har kört på 3 år borde vara ren efter 4 bytet nu
av olman
Funkar det o byta haldexoljan med bilen uppkörd på ramper ? Om man vet hur mycket olja det ska va i kan det ju inte spela någon roll om den inte står plant.
Saknar ju tyvärr en lyft hemma .
Hittar dock inget om hur mycket olja det ska va i haldexen.
av Xanthopteryx
Du fyller den i fyllpluggen. Tills det rinner över. DU kör i 5-10 minuter. Du toppar upp tills det rinner över. Klart.
Alltså behöver bilen stå hyfsat plant. Du kan ju köra upp på ramp fram och lyfta upp på ramp bak?
Går i typ en halv flaska om jag minns rätt (vad nu flaskan rymmer... står i förreådet så minns inte - har inte bytt än men har oljan i allafall).
av olman
Ja det är ju en variant så klart.
Men undrar om dom på Volvo fyller på kör bilen o sedan toppar med olja till pluggen . Känns som det görs på lyften i ett moment. Tappar ur o bara fyller på.
Borde ju finnas en specifik mängd olja som ska fyllas. Men inte ens Google verkar veta .
av III
Frågar är ju, ni som efterfyller, hur mycket får ni i då? Är det bara väldigt lite kanske det inte spelar roll eller att man kan lyfta bilen snett så man får i mera förta fyllningen. Är det betydande mängd så får man kanske göra sig omaket att efterfylla.
av olman
Var lite så jag tänkte med . Tror ju inte Volvo efterfyller vid bytet. Lutar bilen bakåt får man ju i lite mer.
Just därför skulle det vara kul o veta exakt hur mycket haldexolja det ska vara. Måste ju finnas ett mått på det.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Ja det är en bra tankeställare att kolla[…]

Jag har ett liknande problem, min lucka går […]

Samma på min S60 2.5T 2005 när det &aum[…]

Dagens lågfriktionsoptimerade oljor är […]