Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Är inte den mest kunniga vad gäller bilar, men skulle ge mig på att byta motorfiltret till min V60 2012 vilket är första gången jag gör det på bilen sedan den fallit i min ägo, så typ första gången på minst 1.5 år. Jobbet verkade ganska enkelt baserat på video-guides.

Att skruva av plastlocket till luftfiltret var inget problem och det var inte heller några problem att byta ut filtret. Däremot stötte jag på ett problem som jag inte är kunnig nog att lösa eller identifiera hur allvarlig bristen är.

När jag skulle skruva tillbaka plastlocket så gick skruv 5 och 6 ej att skruva fast, de liksom bara snurrar ändlöst trots att jag såg till att verkligen trycka ner skruvarna mot skruvhålen som finns undertill. Vid en noggrannare kontroll verkade det också som att "tänderna" på skruvhålet till skruv 6 inte riktigt finns där, så det finns inget för skruven att skruvas mot.

Så till min fråga då, hur pass allvarligt är det om skruv 5 och skruv 6 inte sitter åt hårt eller ordentligt? Går bilen att köras med, och vad riskerar jag i sådana fall?

Alternativt, finns det sätt att åtgärda problemet själv på och om inte, vad skulle det kosta att göra det på verkstad?

Tack på förhand!
Bilagor
V60 skruv 6.png
V60 skruv 6.png (1.14 MiB) Visad 1255 gånger
V60 luftfilter.png
V60 luftfilter.png (1.05 MiB) Visad 1255 gånger
Smält ner plast i hålen eller köp grövre skruvar. Annars skiter du i det om det är tätt. Testa med startgas
Två stripes så blir de tätt annars :P

Verkstad hade nog fusklagat som ovan eller bytt hela boxen = dyrt
@KalleJ, Alla andra skruvar sitter tätt förutom dom två... är en annan möjlig lösning plaststrips för att hålla nere skruvarna? Iofs så kommer dom kanske inte sitta tillräckligt tätt då heller :-(

Redigering: såg inte att du också föreslog strips förrän du redigerade, haha. Får se om någon annan väger in, annars kör jag med den lösningen
Kom ju faktiskt på den briljanta(?) idén att använda plastpluggar och köra ned i skruvhålen på skruv 5 och 6. Får ta mig till Bauhaus eller Biltema och införskaffa några små nog att köra ner i hålen, och funkar inte det får det bli plaststrips tänker jag
2012v60d2 skrev: ons 22 dec 2021, 15:02 @klacken, Dum fråga kanske men om jag satsar på grövre skruvar, kommer jag inte behöva större och större skruvar för varje gång jag byter luftfiltret?
Svar Nej, bara om du drar skruvarna för hårt så du drar plasten jängpaj, då behöver du större skruv igen
V60ccsummum skrev: ons 22 dec 2021, 15:02 Skit i de. Rätt vanligt att verkstäderna drar gängpaj på dom där, vissa ställen ska man inte använda elverktyg. Alla förstår dock inte😉 de håller tätt ändå med dom andra👍
Skulle precis nämna de....den där Jävla skruvdragaren de använder till allt! Ok om de Lossar med den....men draga åt, borde vara förbjudet!! Sen att Volvo tog bort de smidiga "snäpp-fästena" till luftfiltret som satt på 850/s-v70....de kan ja inte förstå.
2012v60d2 skrev: ons 22 dec 2021, 15:02 @klacken, Dum fråga kanske men om jag satsar på grövre skruvar, kommer jag inte behöva större och större skruvar för varje gång jag byter luftfiltret?
Nej dra försiktigt bara, som det är nu, så kan du kanske rädda det med t.ex Gipsskruvar...alt. M4/5 skruv och mutter.

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]