Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilman
Undrar om det finns en funktion som visar batteritillståndet v60 2018. Gäller funktionen både för start- och stödbatteri? Får man montera batteriladdare typ C-tech. Hade i mina 745, 945 och v70 -2007 både motorvärmare och C-tech laddare monterade( Samtliga C-tech laddare kostade mellan 700-900kr. En elbilmekaniker monterade laddaren så att den får ström från motorvärmarkabeln, således blev det bara en kabel till laddstolpen. C-tech positiva och negativa öglor sattes på batteriets respektive pol. Går det att fixa på samma sätt i v60-2018?
Användarvisningsbild
av Perra83
Ingen skillnad på en V60 förutom att minus på laddaren ska du koppla till chassit istället. Det finns jordskruvar lite var stans runt batteriet, ta en som passar. Man kopplar så för att BMS ska hålla koll på hur mycket ström som går i och ur batteriet. Står även i instruktionsboken.....
av dannesk
Hur många andra bilar ser du batteristatusen i på i en app, VOC är väl ändå modernare är andra bilfabrikanters appar och hur många efterfrågar ens detta?
Jag har iaf Ctek CTX Battery Sense installerat i min bil sedan 3 år och jag har batteristatus och statistik över tid på batteriet i telefonen för jag tycker det är intressant så jag skulle nog också vilja ha det i VOC.
Bilagor
ctek.jpg
ctek.jpg (95.16 KiB) Visad 1321 gånger
Användarvisningsbild
av Derank
och hur nödvändigt är det ens att se battspänningen på en modern bil? Varnar bilen för low batt är det förmodligen det, då kopplar man på en laddare, done.
av dannesk
Derank skrev:och hur nödvändigt är det ens att se battspänningen på en modern bil? Varnar bilen för low batt är det förmodligen det, då kopplar man på en laddare, done.
Varnar bilen för låg batterispänning så är laddstatusen på batteriet redan för låg och batteriet säkerliget tagit skada om den varit låg under tid och definitivt om det varit kallt. Jag vill iaf se laddstatusen, iom att jag använder värmaren flera ggr varje dag, så jag kan koppla på laddaren innan laddningsnivån blivit för låg (runt 50%), lite som att jag vill veta bränslenivån innan bilen stannar eller varnar.
Inte så roligt att man inte kan få igång dieselvärmaren eller att den stannar när det är kallt ute när man verkligen behöver den för att spänningen precis dyker under varningströskeln som jag har för mig ligger på runt 10-15%.
av bilman
Hej dannesk, vad har du för årsmodell på din V60? Har du både motorvärmare och laddare monterade eller bara laddare? Pratar du om startbatteri eller stödbatteri? Startbatteriet finns bak i bilen, har du laddarsladden dragen dit? Hej Derank, jag har en P-plats med elstolpe i en stor parkering och på 5 minuters gångavstånd. Om jag kommer till bilen en morgon i t.ex januari med minus 15 grader och bilen varnar för low batt, vilket är då effektivare. att koppla en utomstående laddare i elstolpen och vänta eller att ha en laddare installerad i bilen och ser till att batteriet är laddat som dannesk har installerat?

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]