- mån 20 dec 2021, 19:47
#1480019
För bilmotorn är det nog inte någon större skillnad. Båda ger frysskydd och båda innehåller antikorrosionsmedel. (Rostskydd)
Hur vet man vilken man har, om man skulle bli tveksam? Jo, dom båda typerna har olika kokpunkt. Men då får man först koka bort vattnet. Det kokar ju som vi vet vid 100° C. När det sedan bara är glykol kvar kollar man vid vilken temperatur det kokar. Jag minns inte exakt, men vill minnas att det är så här: Etylenglykol kokar vid 150° C. Propylenglykol kokar vid 175° C. Kolla upp dom värdena, finns på Wikipedia.
Man behöver lite annat också. En Bunsenbrännare, det var en sådan gasbrännare som fanns på fysik och kemilektionerna i skolan. Lågan på en sådan är lätt att reglera och det behövs när man skall få till rätt värme. Det är ju bara vattnet man skall koka bort i början. Inte glykolen. Det kommer sedan. Gasbrännare är generellt mycket enklare att reglera värmen med. Elvärme är långsam och trög. Det blir antingen för varmt eller för kallt. Man behöver en termometer också. Förr hade man ömtåliga laboratorietermometrar av glas. Nu finns det elektroniska IR-termometrar för 2 - 300 kr på prylvaruhusen.
Låter detta jobbigt? Ett tips: Etylenglykol är den överlägset vanligaste och förhållandevis billigare glykolsorten. Vi vågar påstå att du har högst troligt Etylenglykol i motorn.