Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Perka77
#1479888
Hej.

Upptäckte idag att bilen inte hade laddat hemma under natten. Detta har aldrig hänt tidigare, utgick ifrån att frun inte tryckt in laddsladden ordentligt.

Upptäckte dock att sladden inte går in helt, saknas nästan 1cm. Så den vill inte låsa fast sig
I bilens intag så ser jag att ena stiftet är intryckt ganska långt in.

Hur funkar dessa stift? Är de fjädrande? (Inåt/utåt).
Om Ja,
Vågar man pilla med en tång/mejsel? O smörja med typ wd40 eller nått.

Eller är det verkstaden som gäller efter jul ledigheterna? (Gissar friskt på detta). :-(
Användarvisningsbild
av leiwi
#1480149
LinusR skrev:Nej, batteriet värms inte när du kör värmaren, åtminstone inte på en MY-20. Volvos hybridlösning lämnar en hel del att önska, särskilt vintertid…
Ja och detta gäller nog alla hybrider , detta och annat kommer nog att bidra till hybridernas snara död
av Xanthopteryx
#1480187
Man sade att diesel skulle dö också.....
Hybridbilar fyller sin funktion. Batteribilar fyller sin funktion. Dieselbilar fyller sin funktion. Gasbilar fyller sin funktion. Bränslecellsbilar fyller sin funktion.
Ingen är bra överallt. Alla har positiva och negativa egenskaper.
Vi kommer ha diversifiering även i framtiden. Som vi haft i evigheter redan.
av SundanceKid
#1480190
Hybrid är väl absolut bästa lösningen för de flesta.
Läste någonstans att 90% av alla premiumkunder klarar sin dagliga körning på batteri.
Sen om man ska en sväng till sin fjällstuga så kör man på bränsle, kan inte bli bättre.
av Xanthopteryx
#1480193
Skall vi svänga ut lite här så, något jag vill ha är ett lagom batteri för att hantera typ 10 mils körning (vintertid alltså...) och så en dieseldriven generator (HVO-tankad helst) vars enda uppgift är att ladda batteriet och driva bilen på längre sträckor. En hjälpmotor helt enkelt. Dieselektrisk.
Den kommer gå att göra löjligt effektiv då den har EN uppgift: Att gå på otimalt varvtal med optimal belastning.

Inga tunga batterier att släpa på. Inga bekymmer med räckvidd. Bra redundans vid elavbrott och liknande. Kommer fungera till typ 90 procent av all körning för typ 90% av hela befolkningen.

Varför har man helst tappat denna utveckling hos tillverkarna?!
Batteribilar ÄR inte optimal lösning överallt och det kommer ta årtionden innan det faktiskt blir vardag. På hela jorden. Ja, vi är fler länder än bara sverige som har bilar. Vi måste ha alternativ och diversifiering, precis som nu. Alla kan inte släpa omkring på 100+kWh-batterier hela tiden och förlita sig på fungerande laddinfrastruktur överallt. Det kommer liksom inte hända på... evigheter. Vi pratar säkert ett halvt sekel här.
av AndS
#1480209
Hybriderna kommer att kosta för mycket med dubbla system när batteritekniken fortsatt utvecklats och laddinfrastrukturen förbättrats, samt priserna justerats nedåt när stora volymer kommer ut på marknaden när etablerade biltillverkarna får upp sin produktion. Så det kanske blir den nya "lyxbilen" med hybriddrift. Volvo är ju tydliga med att det enbart blir elbilar.
Speciellt med att man ändrar säljformer med nya former av privatleasing. Blir en generationsfråga som också styr, att äga eller leasing.
740 som krånglar

Vevgivaren visade 189ohm efter 7-8km körning

Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har inga l[…]

B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]