Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Följande gäller en Volvo 2004/05 2,5T AWD (204Hk) - kombi :-)
Den gick bra till en omkörning - då sög det till (ungefär som motorn dog)
Sedan tändes motorlampan och informations panelen visar "Motorprestanda nedsatt"
Bilen gick att köra vidare men inte med "full kraft".
Nu går den - även på tomgång - i bland, men helt plötsligt börjar den missa och motorn stannar.
(även med högre varvtal kan motorn börja "hacka" och bara "dö")
Har inte varit svårstartad, även om batteriet inte är det bästa.
När motorn går, ger generatorn ca. 14,5V.

Efter en kallstart (-5° C) och en stund på tomgång, tyckte jag att det luktade bensin. (men inte 100% säker.)
Funderade först om det kan vara ett liknade fel som uppstått en gång tidigare.
- När glasullen från ljuddämparen började fylla avgasröret. (men ser inga indikationer att det kan vara det problemet.)
(ljuddämparen ser inte ny ut längre...)

Har inte gått så långt sedan tändstift och filter byttes.

Försökte avläsa felkoder med en iCarSoft CR Plus - men inga hittades. (Kanske inte fungerar att läsa med?)
Raderade ändå alla felkoder - Då försvann felmeddelandet "Motorprestanda nedsatt" och motorn gick jättedåligt till meddelandet kom tillbaka.

Tips på felsökning?
Albireo skrev:Låter som det kan vara ett svårare fel... (nu finns felet både för varm / kall motor)
Turbo / tändspole / Luftmängdmätare ...
Ska se om jag kan hitta någon annan läsare...
Finns inga svåra fel, bara olika dyra att laga. :)
Personligen hade jag inte kört en enda meter innan jag läst ut koderna.

Vill du göra någon medans din beställning på en felkodsläsare kommer så hade jag plockat ut tändstiften och sett om någon av cylindrarna kan berätta något
Tack för "tips!"
Testade att stoppa in en gammal ELM327 men den lyckades inte "prata" med bilen - (eller så hittade jag inte passande app i telefonen)
Inget resultat.

Gjorde om avläsning av felkoder med iCarsoft CR. (inga felkoder hittades - som tidigare)
Efter felkoder har nollställts, visas meddelandet "Emission-Related Diagnostic Information has been Cleared!".
Samtidigt släktes motorlampan och meddelandet "MOTORPRESTANDA NEDSATT" försvann...
Efter omstart går motorn "skrutt" till ECU:n hoppar över till något felsäkert läge och meddelandet "MOTORPRESTANDA NEDSATT" återkommer.
När den är inne i någon for av "limp home" går motorn jämt. (Försöker bifoga en ljudfil
(7.11 MiB) Nerladdad 26 gånger
)
Egentligen inget stort problem, men betydligt svagare och kan stanna på tomgång.
Kan även "huckra till" någon gång vid högre varvtal.

Försökte stoppa motorn genom att täppa till avgasröret med handen.
Det lyckades inte (avgaserna pyser ut på annat / andra ställen)
Nu luktade det verkligen "ladugård" bakom bilen.
Ingen aning varför.
1) Vilken felkodsläsare skulle kunna avläsa felkoden?

2) Har "googlat runt" och det känns mer och mer som det kan vara katalysatorn som gett upp. (källorna verkar bra, men jag kan inte riktigt bedöma innehållet)

3) Antag att det är katalysatorn som är slut.

3a) Är det troligt? (bilen har gått ca 22.500mil)

3b) Hur mäts avgastrycket?
Enligt en av källorna ovan .: "Det mest pålitliga sättet att kontrollera en igensatt katalysator är att mäta avgastrycket och sedan jämföra avläsningarna med fabriksmätningarna."
"För att få data måste du starta bilmotorn och hålla hastigheten inom 2,5 tusen varv / min. Normalt tryckvärde är 0,3 kgf / cm². Om trycket är högre är troligen katalysatorn igensatt."

3c) Kan det finnas något annat som påverkat att katalysatorn gått sönder?
- Turbon läker olja?
- Ventiltätningar som inte är täta?
- Topplockspackning?
- Trasig kolvring?
Går detta enkelt att kolla?

4) Ny katalysator
Har inte tagit mig under bilen och kontrollerat hur den ser ut. (är det halva avgassystemet med grenrör ...?)
Började söka efter en ny katalysator men... - original verkar kosta 24.000kr till en 2,5T AWD -04/05
Sökte efter "pirat" - men ingen framgång.
4a) Skiljer katalysatorn till V70 2,5T mycket mot en V70 2,4? (den verkar finnas)
4b) Bör lambdasonden bytas samtidigt?

5) OEM - nr katalysator?
Vad kan originalnumret på katalysatorn vara?
Skulle det vara svårt att byta mot en "pirat" katalysator - typ Biltema?

Fick hem nya torkarblad och fick tillfälle at[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg.

om V50 och C30 har samma backspegelkåpor s&a[…]

DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &[…]