- fre 17 dec 2021, 18:33
#1479606
Sedan lade man fram det förslaget som rycker undan mattan för dessa personer fullständigt. Så mycket för det löftet.
Med den nya modellen är det avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen som avgör storleken på skattereduktionen. Varken färdmedel eller kostnaderna för resorna föreslås ha någon betydelse
..
Så bor du i gledbyggd med enda alternativet är en gammal bil som kostar att köra får du en sjuk höjning av kostnaden för att ta dig till jobbet (upp till 21.000 kr såg jag). Men bir du i stan med tunnelbana eller buss utanför dörren får du mer pengar i plånboken.
Edit: Glesbygd är fel term, en stor del av de som bor utanför storstan i allmänhet har inte tillgång till buss och tunnelbana utan är tvingade till bil om de vill ta sig till jobbet.
EPSON skrev: ↑fre 17 dec 2021, 14:49Ja, exakt. Ygeman stod ju i TV och lovade hjälp till de som bodde illa till utan möjliga alternativ till bil.VolvoB20 skrev: ↑fre 17 dec 2021, 13:15- På vilket sätt skulle dom hjälpa och vilka lovade detta menar du??EPSON skrev: ↑fre 17 dec 2021, 11:29 Efter att ha läst rapporten https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... ila_H9B348Men det där är väl en av utredingarna som man skiter helt och hållet i.
ser jag att subventionsinriktning eller miljöskattelättnader kanske bör riktas mot fordonstillverkarna gällande elbilar. Utfallet med det vore att inköpskostnaden för folk avsevärt reduceras och miljöomställningen smidigare accepteras.
Rapporten pekar på bl.a Citat" Även sociala frågor kan behöva få ökat fokus. Elektrifieringen och ökad andel förnybar energi kan riskera att öka klyftorna i transportsystemet. Höginkomsttagare kan anpassa sig till högre drivmedelspriser genom att köpa en elbil som ger en låg rörlig körkostnad. Dessutom kanske elbilen kommer gynnas i olika lokala sammanhang, exempelvis miljözoner eller genom subventionerad laddning vid arbetsplatsen. Samtidigt finns en grupp i samhället som inte har råd att köpa en elbil och som kan komma behöva hantera ett successivt ökat pris för bensin och diesel i takt med att biodriv- medelsinblandningen ökar. Inom vissa socioekonomiska grupper är ett lågt bilinnehav och lågt biltrafikarbete inte heller alltid en självvald situation.
Det kan behövas en bredare diskussion om hur styrmedel och åtgärder för ett mer transporteffektivt samhälle, tillsammans med åtgärder som även gör en resurseffektiv elektrifiering mer tillgänglig för bredare grupper i samhället, kan överbrygga sociala klyftor. Om insatserna samtidigt minskar behovet av fossila drivmedel är det en positiv sidonytta men huvudnyttan skulle vara ökad tillgänglighet och ett mer inkluderande transportsystem." Slut citat.
Man skulle ju tex hjälpa folk på landsbygden som inte har alterantiv som buss och tunelbana eller köpa en sprillans ny elbil för att ta sig till jobbet tex lovade man ju.
Sedan lägger man fram förslaget att skrota reseavdraget som ju är ett rent slag under bältet och sänker de grupperna helt och hållet.
Är detta den utredning du hänvisar till?
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... betsresor/
Sedan lade man fram det förslaget som rycker undan mattan för dessa personer fullständigt. Så mycket för det löftet.
Med den nya modellen är det avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen som avgör storleken på skattereduktionen. Varken färdmedel eller kostnaderna för resorna föreslås ha någon betydelse
..
Så bor du i gledbyggd med enda alternativet är en gammal bil som kostar att köra får du en sjuk höjning av kostnaden för att ta dig till jobbet (upp till 21.000 kr såg jag). Men bir du i stan med tunnelbana eller buss utanför dörren får du mer pengar i plånboken.
Edit: Glesbygd är fel term, en stor del av de som bor utanför storstan i allmänhet har inte tillgång till buss och tunnelbana utan är tvingade till bil om de vill ta sig till jobbet.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.