Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av CAVT
Hej!

Jag använde denna som är i en svart flaska men den tar inte tjärprickarna så bra. Det står inte kallavfettning på flaskan, men det står att den löser tjära, salt mm.
Någon som vet om detta är en kallavfettning egentligen?

Mvh Cavt
CAVT skrev: tor 16 dec 2021, 19:14 Hej!

Jag använde denna som är i en svart flaska men den tar inte tjärprickarna så bra. Det står inte kallavfettning på flaskan, men det står att den löser tjära, salt mm.
Någon som vet om detta är en kallavfettning egentligen?

Mvh Cavt
Har hört att den är rent av dålig, som du säger så tar den inte bort tjärprickarna. den må vara "tjockflytande" men känns som andra kallavfettning från biltema hade gjort bättre jobb.
Ok det behövs kanske en produkt som är till för just tjära för att få bort de värsta.
Sen på fälgrengöring står det att de löser bromsdamm mm, men löser fälgrengöring även tjärprickarna på fälgarna? Har mycket svarta prickar på fälgarna men i övrigt är de jätterena.

Mvh Cavt
CAVT skrev: fre 17 dec 2021, 16:10 Ok det behövs kanske en produkt som är till för just tjära för att få bort de värsta.
Sen på fälgrengöring står det att de löser bromsdamm mm, men löser fälgrengöring även tjärprickarna på fälgarna? Har mycket svarta prickar på fälgarna men i övrigt är de jätterena.

Mvh Cavt
en sådant https://www.autodude.se/sv/produkt/reng ... heel_brush(vänta tills den går på rea, kostar då 5kr) och spraya på med t.ex. ovan som länkades så ska det gå bort. Fälgrengöring tar väl mest bort metallpartiklar(när det blir lila). Men du kan givetvis prova att beröra med en pensel efter att du lagt på fälgrengöring om det skulle gå och gnugga bort tjärprickarna.
Grejen med att använda prewash, som jag ser det, är att spray på och lösa upp smutsen genom att ha en plasthandske på händerna och röra om.

Valet pro i videon är säkert bra men det känns sådär att den också löser upp limrester och listerna är tejpade på en CC..
Testade prickbort på fälgarna, och efter 5 minuter testade jag gnugga med en microfiberduk när medlet var på, men de går inte bort. Kan det vara flygrost som är svarta prickar och liknar tjärprickarna? Det är väldigt små svarta prickar som är typ överallt på fälgarna, inget på utsidan av fälgarna, utan bland ekrarna. De flyger dock bort om man trycker med nageln :-)

Mvh Cavt
CAVT skrev: sön 19 dec 2021, 20:17 Testade prickbort på fälgarna, och efter 5 minuter testade jag gnugga med en microfiberduk när medlet var på, men de går inte bort. Kan det vara flygrost som är svarta prickar och liknar tjärprickarna? Det är väldigt små svarta prickar som är typ överallt på fälgarna, inget på utsidan av fälgarna, utan bland ekrarna. De flyger dock bort om man trycker med nageln :-)

Mvh Cavt
Dom prickarna kan vara jobbiga, vet att jag fick gå flera "rundor" och gnugga för att få bort dessa. Hade velat prova valetpro citrus remover om det skulle gå lättare än nuvarande men det får bli i framtiden eller så fortsätter du med din metod, lägg på prickbort, låt det verka; lägg på microfiberduk och sedan tryck ned med nageln och avlägsna pricken om det funkar så.
Om asfaltprickar är för besvärliga på fälgar brukar det enklaste vara lacknafta på en trasa och sen bara jobba på tills prickarna är borta. Kemisk lösning av asfalten är ju bra men i kombination med mekanisk åverkan så blir det rent.

Jag använder i huvudsak Tershine kallavfettning Dissolve eller OK's grönaktiga kallavfettning som är i en genomskinlig 1-liters flaska.

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]

XC70 -14 Stolvärme reglering?

För att byta värmeslinga får man &[…]