Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
#1479483
least skrev: tor 16 dec 2021, 17:28
III skrev: tor 16 dec 2021, 16:46 Tror dessvärre inte det är så mycket av en klimatfrågan, eller Jo, såklart men det är undermåligt material och rostskydd. Jag har en V60-21, den är rullat en halv vinter, man kan se tendenser till rost på underramar fram och bak. Nyfiken som jag är har jag kollat på både kompisens V60 och en nyare V90. Lika illa där. Så dags för Volvo att vakna.
Ehh. Självklart påverkar det var bilen används och i vilket klimat.
Av avgasröret så framgår det att luften är rejält salthaltig, och då bilen bor i UK, kan vi anta att det råder hög luftfuktighet.

Bilen har troligen sitt ursprung vid någon av de brittiska kuststräckorna.
Såklart klimatet har stor inverkan, jag menade att mena att här handlar det om bristfälligt rostskydd. För efter så kort tid ska ju ingen bil rosta sönder. Speciellt inte en så kallad premium bil, särskilt i te en Volvo som är byggd i svårt klimat. Särskilt inte Volvo, som varit så bra rostskyddade.
Användarvisningsbild
av bem
#1479506
III skrev: tor 16 dec 2021, 18:44
Såklart klimatet har stor inverkan, jag menade att mena att här handlar det om bristfälligt rostskydd. För efter så kort tid ska ju ingen bil rosta sönder. Speciellt inte en så kallad premium bil, särskilt i te en Volvo som är byggd i svårt klimat. Särskilt inte Volvo, som varit så bra rostskyddade.
Du sa det själv ”…Volvo, som varit så bra rostskyddade.” Varit. Just det.
Volvo bygger inte bilar för vårt svenska klimat, inte ens lite extra rostskyddsbehandlad passande för vårt bitvis besvärliga klimat här i Sverige.
För Volvo betyder premium dvs toppkvalitet inte ens medelmåttigt rostskydd, det har rostskyddsexperter konstaterat på nuvarande Volvos SPA-plattform.
Bor man där vädret är gynnsamt för rostbildning t.ex. västkusten med mer fuktig luft med saltinslag kanske en nyare Volvo inte är bästa valet?
/Bo
av KolleoAda
#1479516
HitTheRoadJack skrev: ons 15 dec 2021, 20:29 Utifrån mina förhållanden som kör 10 mil i närförort på asfalt jmf med att ligga och köra länge på grusvägar som blästrar bort de enkel målade ytorna - kan det vara skillnaden?
IMG_3574.jpg
Ser ut som att du fick ett förslag på tkd. Deras mest omfattande behandling va? Trots att den var så fin. Och 4000:- över rek pris? Är det för att v90 är en stor bil, eller några andra tillägg. Inflationen? ;-)
Kommer du slå till på en behandling?
av least
#1479529
Läser man i facebook-gruppen så har det kommit in åsikter att metallen har skadats genom att förbandet har varit loss.
Dvs att skruven som ska hålla bakvagnen på plats har tillåtits att ha ett utrymme för spel.

Och genom denna rörelsen har metallen skadats, vilket utöver en katastrofal bristning, har försvagat rostskyddet.

Detta får mig att undra, har bilen inte lyfts upp någon gång under sin livstid, det är orimligt att denna typ av bristning uppträder över en natt.
Att kolla att skruvar sitter på plats är en del av service, och lämnar man in bilen till en mekaniker, så kommer han att se att skruvförbandet är löst.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1479545
KolleoAda skrev:
HitTheRoadJack skrev: ons 15 dec 2021, 20:29 Utifrån mina förhållanden som kör 10 mil i närförort på asfalt jmf med att ligga och köra länge på grusvägar som blästrar bort de enkel målade ytorna - kan det vara skillnaden?
IMG_3574.jpg
Ser ut som att du fick ett förslag på tkd. Deras mest omfattande behandling va? Trots att den var så fin. Och 4000:- över rek pris? Är det för att v90 är en stor bil, eller några andra tillägg. Inflationen? ;-)
Kommer du slå till på en behandling?
Jaha säger du det, bra jag har inte varit runt och jämfört. De har tre varianter, jag minns inte exakt vad de tog, typ 5000 för den enkla på ny bil, medel som är en bantad full för 7500. Storbehandling för 9000 - 295 (kontrollavgiften) var på tre dagar med dag1 tvätt, dag2 tork, dag3 behandling och fri lånebil för att ta sig fram och tillbaks. 9000 lät rimligt vid första anblicken med alla handtag.
av KolleoAda
#1479551
Ja 9000 låter ju rimligt. Är ju ändå en del arbete. Kommer du slå till på det?
Jag var bara förvånad för hemsidan säger från 5900:- och brevet jag fick hem hade ett prisexempel på strax under 5000:-. Jag förstår att priset varierar beorende på förarbete och hur stor bilen är. Men att priset är knappt dubbelt på en sådan pass fin bil som din.
Jag har xc90 så den kanske tom kostar lite till iom att den är "större", men egentligen förmodligen exakt lika stor om man ser till underredet. Jag är i tagen att boka en kontroll för min, kan rapportera vad jag får för resultat och prisförslag om det önskas. Vilken station var du på?
av Zed82
#1479552
De Dinitrolstationer jag kollat med har haft ungefär samma prisnivå på TKD. Omkring 8500-9000 kr för en V90/XC90. För tre dagars arbete är det inte mycket att orda om.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1479555
KolleoAda skrev:Ja 9000 låter ju rimligt. Är ju ändå en del arbete. Kommer du slå till på det?
Jag var bara förvånad för hemsidan säger från 5900:- och brevet jag fick hem hade ett prisexempel på strax under 5000:-. Jag förstår att priset varierar beorende på förarbete och hur stor bilen är. Men att priset är knappt dubbelt på en sådan pass fin bil som din.
Jag har xc90 så den kanske tom kostar lite till iom att den är "större", men egentligen förmodligen exakt lika stor om man ser till underredet. Jag är i tagen att boka en kontroll för min, kan rapportera vad jag får för resultat och prisförslag om det önskas. Vilken station var du på?
Däckspecialisten I Huddinge AB
Dalhemsvägen 51, 141 46 Huddinge, Sverige
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 35

Tvättade bilen till en bekant, fin färg […]

Har ingen M10 bult att testa magiska tricket m[…]

Jag har en trasig dörrlist, har testat det me[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

Det ska inte vara några problem, om jag har […]