Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det som är av betydelse för haldexen är ju om fram och bakhjul snurrar med samma hastighet. De gör det ju oavsett om man sätter större eller mindre hjul, så länge alla är lika, sen kan ju andra dimensioner få andra egenheter, men just haldexen bryr sig inte om det.
Nu fick jag svar att han inte menade att det var skadligt för bilen trots att jag klart och tydligt hörde honom säga det igår (undrar om han läser forumet) ;-) . Han menade dessutom på att jag inte hunnit skada något än då vinterhjulen inte varit monterade så länge och min AOC-koppling nyss är bytt. Anledningen till att den byttes var vibrationer i bakvagnen under gaspådrag. Vibrationerna kvarstår trots byte av kopplingen vilket gör att felsökning måste fortsätta.

Men nu kan den inte fortsätta på grund av monterade hjul som inte är godkända för bilen enligt manualen. Viktigt att nämna är att vibrationerna är samma med original 20-tum sommarhjul som med mina 19-tums vinterhjul.
Finns viss logik i att man ska följa vad som är specificerat för att utföra felsökning, speciellt inom ramen för kostnadsfri åtgärd, minns inte vad som gällde för bilen.
Men i praktiken knappast påverkbart om problemen finns även med sommarhjulen.
AndS skrev: fre 17 dec 2021, 16:35 Finns viss logik i att man ska följa vad som är specificerat för att utföra felsökning, speciellt inom ramen för kostnadsfri åtgärd, minns inte vad som gällde för bilen.
Men i praktiken knappast påverkbart om problemen finns även med sommarhjulen.
Det är Volvo Selekt på bilen. Håller med dig i sak men i detta fallet är problemet exakt likadant med båda uppsättningarna hjul. Det känns mer som att det handlar om prestige hos den enskilde personalen eftersom han gick ut så hårt och sa att det kan vara skadligt för bilen och att han vägrade befatta sig med den av den anledningen.
Samma rullomkrets är vad som krävs. Säkerligen kan det skilja i resultat om rullomkretsen är väldigt överdriven åt ena eller andra hållet, men håller man sig inom rimliga gränser stöter man inte på problem. Har inte haft hjul med samma rullomkrets som bilen registrerades med på någon av mina bilar de senaste tio åren.
B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]