Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bakluckan slutade låsa så tog bort det svarta kapslingen över låskistan, varpå det trillade ut en fjäder.
Så nu är frågan. Är det svårt att byta hela låskistan?
Är det skillnad mellan eldriven och manuell?
Hur vet man vilken som passar?
Nej, inte speciellt svårt. Det som brukar hända är att innerklädseln på luckan går sönder inuti. Klädseln och/eller de clips den sitter i håller inte för demontering.
Själva låsbytet är inte speciellt konstigt. Jag trodde mitt var trasigt, för det fungerade bara ibland, så jag bytte ut det. Men det visade sig vara själva trycket, där även skyltbelysningen sitter, som var problemet. Jag har helelektrisk manövrering, utan någon mekanisk funktion i handtaget. Mikrobrytaren där inne är helt ingjuten, så den gick inte att byta utan att byta hela handtaget.

Efter att ha demonterat luckans insida två gånger i rask följd gick det åt några clips och en rejäl kladd kontaktlim för att få ihop den igen på baksidan.
Nu har jag i alla fall ett fungerande lås kvar till nästa haveri...
Här är det uppenbart fel på själva låskistan. För luckan låser inte alls.
Men det måste vara någon skillnad på låskistorna?
Ny på bilia kostar 3700kr och 2000kr för montering. Så tror att jag löser det själv.
Jag har ingen lista på vad som ska passa till respektive bil. Men tittar man på elritningarna från 2012 resp. 2014 är låsen inte likadana när det gäller deras elektriska kontakter och funktioner.
Kikade i Vida nu och från chassinummer 190963 så ska det vara 31333543 för eldriven och 31333541 för de utan eldriven.
Vad jag inte blir klok på är att man ser alla de olika varianterna med chassinummer i vida. Men när man kollar i bildelsbasen så är det givetvis andra nummer på vissa. Hur fan är det ens möjligt.
Finns t.ex. en träff på 31333542. Vad fan är det för lås liksom?
efraiem1 skrev:Finns t.ex. en träff på 31333542. Vad fan är det för lås liksom?
Nja fast du sitter och tittar i ett snart 8 år gammalt program som dessutom inte har haft några uppdateringar i databasen sen 2013 typ. Det har skett artikelnummerbyten ganska ofta hos VCC sedan dess. Därför hittar du artikelnummer på bildelsbasen som inte finns i ditt gamla program.
Doomis skrev:
efraiem1 skrev:Finns t.ex. en träff på 31333542. Vad fan är det för lås liksom?
Nja fast du sitter och tittar i ett snart 8 år gammalt program som dessutom inte har haft några uppdateringar i databasen sen 2013 typ. Det har skett artikelnummerbyten ganska ofta hos VCC sedan dess. Därför hittar du artikelnummer på bildelsbasen som inte finns i ditt gamla program.
Klokt. Hade inte en tanke på det.

Skickat från min SM-G780F via Tapatalk

Mitt problem, som jag alltså först trodde hade med låskistan att göra visade sig enbart bero på mikrobrytaren inuti trycket på luckan. Därför fungerade det bra att öppna med nyckeln och med knappen inne i bilen. Med trycket på luckan fungerade det då och då, beroende på humöret på brytaren.
Jag tittade i elschemat. Trasig brytare i handtaget kan inte påverka något annat. Den bara sluter när man trycker på handtaget och är annars fri i luften, så övriga sätt att öppna luckan på fungerar lika bra även om man tar bort handtaget helt.

Då det egentligen inte var något fel på själva låset lade jag det på en hylla och lät det ligga där om det skulle bli ett annat problem i framtiden. Men nu har jag sålt den bilen så det låset kommer antagligen inte till nytta. Såvida det inte passar i en 2016 också.
Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]

Motorbyte Volvo 240

Utrymmet framtill är begränsat så […]

Det är kolvar och vevaxel som skiljer mellan […]