Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zed82
Såg precis detta i en grupp för S90/V90 på Facebook. Hela fästet till subframen bröts av. Ser ut att vara en del ytrost. Ägaren påstår att brottet beror på rost.
3BE3F841-F231-4F1E-A7A5-5B06CF6EFB5B.jpeg
3BE3F841-F231-4F1E-A7A5-5B06CF6EFB5B.jpeg (476.94 KiB) Visad 293 gånger
av least
Verkar handla om en 2017-års modell.

"The subframe chassis mount for the rear wheel control arm has snapped off. Looks corroded to me, certainly didn’t hit anything - we have the styling pack 21 inch wheels so would have felt if we had. Also expect that the wheel would have been destroyed by an impact strong enough to break the chassis.

Car’s only 4 years old with 40K miles. Main dealer service history, last service 2 months ago. Unfortunately the warranty also ended 2 months ago. Dealer suggests it not a warranty item and being out of warranty and not covered. After further inspection they could make an application to Volvo UK for a good will contribution but in my mind I can’t accept that a piece of the chassis can fail/rust off and it not be a defect/warranty repair. Can see their point if it was a bolt or spring but not the actual car structure failing.

The roadside assistance guy said he’s never seen anything like it on a car less than 10 years old. Although said he picks up lots of V90s with broken rear springs. "
av III
Tror dessvärre inte det är så mycket av en klimatfrågan, eller Jo, såklart men det är undermåligt material och rostskydd. Jag har en V60-21, den är rullat en halv vinter, man kan se tendenser till rost på underramar fram och bak. Nyfiken som jag är har jag kollat på både kompisens V60 och en nyare V90. Lika illa där. Så dags för Volvo att vakna.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
I väntan på att komma med i FB gruppen så gissar jag bilen aldrig fått en underspolning men visst är det dålig trafiksäkerhet med ett bakaxel fästet går av. Är det ingen som kommit på att tillverka förstärkta bakaxelbalk 32246521 i rostfritt?
Senast redigerad av 1 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gånger.
av least
Det framgår inte hur bilen vårdats. Nuvarande ägaren har haft den ett år.
av least
III skrev: tor 16 dec 2021, 16:46 Tror dessvärre inte det är så mycket av en klimatfrågan, eller Jo, såklart men det är undermåligt material och rostskydd. Jag har en V60-21, den är rullat en halv vinter, man kan se tendenser till rost på underramar fram och bak. Nyfiken som jag är har jag kollat på både kompisens V60 och en nyare V90. Lika illa där. Så dags för Volvo att vakna.
Ehh. Självklart påverkar det var bilen används och i vilket klimat.
Av avgasröret så framgår det att luften är rejält salthaltig, och då bilen bor i UK, kan vi anta att det råder hög luftfuktighet.

Bilen har troligen sitt ursprung vid någon av de brittiska kuststräckorna.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 35

Jo men jag fattar inte riktigt. Du petar i en s[…]

Tackar, får kolla även det!

Katalysator...

Misstänker det.... Men... Nu va ju fläns[…]

Tvättade bilen till en bekant, fin färg […]