Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Camel skrev:
Steffe3 skrev:
Lövet skrev:Jo men finns det någon politisk agenda i Sverige att lägga ner ytterligare kärnkraft? Visst, Miljöpartiet men de får inte igenom någonting själva.
Just nu verkar nästa nedstängning hänga på vad som beslutas (eventuellt) i januari om slutförvaret. Tydligen 40 av 130TWh som eventuellt skulle kunna stängas ned.

https://www.tn.se/naringsliv/karnkraftv ... e-fa-veta/

Får väl ta det med en liten nypa salt då förstås, lätt att "panika" lite extra för att få effekt :P
Det är ganska lätt att inse att MP förhalat frågan så länge som de ingick i regeringen. Just för att försvåra för kärnkraften. De kommer fortfarande att göra vad de kan för att försvåra för kärnkraften. Men S kommer nog inte att våga försvåra mer för kärnkraften i nuläget. På kort tidshorisont finns helt enkelt ingen möjlighet att stänga mer kärnkraft utan avsevärt ökade negativa konsekvenser. Mitt stalltips är att man kommer att bevilja slutförvaringen men bara i de delar man måste för att, dels delvis blidka MP, och dels inte helt omöjliggöra en reversering.
Ja, det känns som att MP är mer anti-utveckling, än faktiskt pro-miljö. Det kanske finns en bra tanke nånstans där inne, men den gör inte mycket väsen av sig.
vjohnj skrev:Ang all denna hysteri att allt ska gå/vara el drivet.
Är det nån som vet om HTL olja är olönsam? För slutprodukt är samma, men den är co2 neutral (som är så viktigt)
Största problemet där är väl att man omöjligt kan producera den mängd som skulle behövas om vi inte till stor del går över till eldrift för fordonsmarknaden.
De fordon som man inte av olika anledningar kan köra på en kan t.ex gå på HTL eller andra biodrivmedel. Sen är bäl förhoppningen att vi skulle kunna använda biodrivmedel till reservkraft. Alltså om vi kan köra på el i det mesta så kan bio-drivmedlena användas då vi behöver mer el.

Hoppas även på vätgas när det gäller lagring och reservkraft.
av Bannad
joel80 skrev: sön 12 dec 2021, 16:06 Äldre? För att en tant i en artikel har dyr el så tror du det mest drabbar äldre? Nej de som drabbas hårdast här är nog de av oss som valt timpris och har villa med värme som drar el. Å andra sidan har vi haft väldigt mycket billigare el i flera år än fast pris.
Den här månaden går upp mot 9k i el som det ser ut (elpris + nätkostnade).

Så att dra nått slags "stackars gamlingar"-kort håller inte. Det är väldigt få som inte aktivt valt timpris som drabbas så hårt.

Att ha kallhyra i en lägenhet är också tämligen ovanligt, även om det finns.

Att elbolagen och hur elpriset sätts gått för långt ifrån Sverige och Sveriges politikers kontroll gillar inte jag heller.
Underlig inställning måste jag nog tillstå.
Att dom "Stackars Gamlingarna" inte får plats i vårat samhälle utan att ägnas en tanke åt var lite förvånande måste jag tillstå.
Vi ser nu hur våra handlingskraftiga grannländer börjar subventionera elen för de som inte har råd (äldre/studenter mfl). Skulle regeringarna i dessa länder börja subventionera 1 stackars gamling utifrån en tex Norsk tidningsartikel?? Föga och en aningen naivt att tro.
Dom subventionerar för att dom ser ett utbrett problem med köpkraften hos många elkonsumenter, och skulle det då handla om "stackars gamlingar" skulle dom inte haft en tanke på övergripande nationella subventionsåtgärder
EPSON
Det är ju min poäng. Du som tog upp att det skulle vara ett problem för just gamlingar. Det håller jag inte med om.
Det finns inget specifikt som visar att just äldre skulle drabbas värre av det här. Snarare tvärtom då jag tror de flesta som valt rörliga elpriser/timpris inte är de som har det sämst ställt.

Eller har du nått annat än en enstaka artikel som visar annorlunda?
poseidon skrev:Pensionärer har lägre i inkomst alltså drabbas gamla hårdare.
Pensionärer bor i större utsträckning i lägenhet. Lägenheter har i allmänhet fjärrvärme. Pensionärer drabbas därmed mindre av högre elpriser.

Det går att vända på det också.
  • 1
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 70
Carplay trådlöst?

En dum fråga. Men nån smart kan sä[…]

V90 Meka själv

Hej Jag funderar på att köpa en V90, […]