Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jiha1968
KalleJ skrev:"Aisin JWS3309/AW1, Aisin JWS3317, BMW ATF6, Chrysler MS9602, Chrysler AATF+4/+3, Hyu. SPII/SPIII/SPIV, Fiat 955550AV4, Ford WSSM2C922A1, Ford WSSM2C924A, GM Dextron IID/IIE, GM Dextron IIIG/IIIH, Honda ATFZ1, Jaso M3151A, Mazda MIII, Nissan Matic D/J/K/W, Toy. T/TII/TIII/TIV, VAG G055025/G052162, VAG G052990/G052533, Volvo 1161540, Volvo ZF ATF13754, ZF TE ML11A/11B" Står multi purpose på flaskan också. ;-)

AW-1 är bakåtkompatibel också.
https://www.automaticchoice.com/uploads ... _Aisin.pdf
Den högra du länka på bilden vetta tusan vart man får tag på.
Efter vad jag kan se så kopplar du fortfarande till Aisins Multivehicle/multipurpose oljor, det är tyvärr inte några av dom oljor som är specificerad till TF80-lådan.
Tillverkare av multivehicle-olja skriver ofta att oljan är "suitable for" eller "recommended for" , det är inte likt med "specified to/for"...

Oljan till höger, Aisins 3309/OT4-olja, hittar du t.ex med att googla Aisin ATF-OT4, men trolig pga kostsam licensiering av JWS3309 hittar man inte den oljan på alla marknader.
Tar jag inte fel så äger Mobil1 licens-rättigheterna till JWS3309-olja, inte Aisin (heller inte Toyota som får sin T-IV olja från Mobil1)

En annan sak som möjligen förklarar lite när det handlar om Aisin: dom har inte sysslat med olja i lika många år som dom har gjort växellådor.
På den tiden att AW50/55 och sen TF80 skapades , var det Mobil1 som tog fram JWS3309-oljan efter Aisin sina specifika krav till oljan.
Aisin hade inte någon egen produktion av olja då vad jag vet.

Lådan vill troligen fungera rätt bra med på nära vad som helst av ATF-olja som liknar på JWS3309/T-IV, men om man kollar skillnaden på dom andra ATF-oljornas specifikationer som ingår i "multivehicle-oljan" så kan man enkelt se att det inte är möjligt att skapa en multivehicle-olja som verkligen håller alla specifikationer på alla dom olika typerna.
En multivehicle-olja kan aldrig bli något annat än ett kompromiss mellan dom olika standarder som den "täcker" .

Om en mulitivehicle-olja hade varit en fullgod ersättning till lådans specificerade olja, kan man nog garantera att Volvo inkl andra tillverkare hade vore mycket intresserad av att spara många kronor på varje bil med att välja den billigare oljan vid fyllning på fabriken.

PS: Jag får troligen be TS/Bubs om ursäkt för att ha bombat tråden lite...
Användarvisningsbild
av TommyP86
Skrev inte något annat än att många åker med den
Heller inte hört om någon som fått problem av den, problemen är som sagt när man inte byter.
Det ska dock sägas att okq8 oljeguiden föreslår auto mv eller auto d vi.
Varför vet jag inte, men står det (i mitt fall 3324) på den åker den i, vilket det gör på auto jk.
av KalleJ
jiha1968 skrev: Efter vad jag kan se så kopplar du fortfarande till Aisins Multivehicle/multipurpose oljor, det är tyvärr inte några av dom oljor som är specificerad till TF80-lådan.
Tillverkare av multivehicle-olja skriver ofta att oljan är "suitable for" eller "recommended for" , det är inte likt med "specified to/for"...

Oljan till höger, Aisins 3309/OT4-olja, hittar du t.ex med att googla Aisin ATF-OT4, men trolig pga kostsam licensiering av JWS3309 hittar man inte den oljan på alla marknader.
Tar jag inte fel så äger Mobil1 licens-rättigheterna till JWS3309-olja, inte Aisin (heller inte Toyota som får sin T-IV olja från Mobil1)

En annan sak som möjligen förklarar lite när det handlar om Aisin: dom har inte sysslat med olja i lika många år som dom har gjort växellådor.
På den tiden att AW50/55 och sen TF80 skapades , var det Mobil1 som tog fram JWS3309-oljan efter Aisin sina specifika krav till oljan.
Aisin hade inte någon egen produktion av olja då vad jag vet.

Lådan vill troligen fungera rätt bra med på nära vad som helst av ATF-olja som liknar på JWS3309/T-IV, men om man kollar skillnaden på dom andra ATF-oljornas specifikationer som ingår i "multivehicle-oljan" så kan man enkelt se att det inte är möjligt att skapa en multivehicle-olja som verkligen håller alla specifikationer på alla dom olika typerna.
En multivehicle-olja kan aldrig bli något annat än ett kompromiss mellan dom olika standarder som den "täcker" .

Om en mulitivehicle-olja hade varit en fullgod ersättning till lådans specificerade olja, kan man nog garantera att Volvo inkl andra tillverkare hade vore mycket intresserad av att spara många kronor på varje bil med att välja den billigare oljan vid fyllning på fabriken.
Volvo anser inte att oljan bör ersattas öht, därför bryr jag mig väldigt lite om vad de tycker. :-)
Så vad du menar med fullgod ersättare, hänger jag inte med på riktigt.

TF80 och AW55 körs med massvis med olika oljor beroende på vilken tillverkare som satt den i sin bil.

Ända större skillnaden jag ser i specifikationen mellan Aisin Premium 6 och Mobil 1 3309 atf
är Brookfield Viscosity @ -40 C, mPa.s, ASTM D2983 som är lägre på Aisin, antagligen pga. helsyntet istället för gammeldags 3309 som bryts ner snabbare.

Kör på vad du vill, att oljan byts är fortfarande viktigast. För inte fan håller 12000mil gammal olja som hälldes i från fabrik specifikationen som den hade då.

Byt lite i taget så inte all friktionsmaterial som släppt försvinner från oljan är väl ett tips annars om lådan gått långt med samma olja. Men vad vet jag.
Användarvisningsbild
av jiha1968
KalleJ skrev:Volvo anser inte att oljan bör ersattas öht, därför bryr jag mig väldigt lite om vad de tycker. :-)
Så vad du menar med fullgod ersättare, hänger jag inte med på riktigt.

TF80 och AW55 körs med massvis med olika oljor beroende på vilken tillverkare som satt den i sin bil.

Ända större skillnaden jag ser i specifikationen mellan Aisin Premium 6 och Mobil 1 3309 atf
är Brookfield Viscosity @ -40 C, mPa.s, ASTM D2983 som är lägre på Aisin, antagligen pga. helsyntet istället för gammeldags 3309 som bryts ner snabbare.

Kör på vad du vill, att oljan byts är fortfarande viktigast. För inte fan håller 12000mil gammal olja som hälldes i från fabrik specifikationen som den hade då.
Men du vet Volvo tycker att oljan måste bytas varje 6000 mil om bilen t.ex nyttas som Taxi, och det beror enbart på att Volvo får svara för garantin på drivlinan på dom bilarna, medan på medelsvensson sina bilar där får Svensson själv stå för räkningen när lådan tar slut vid 20000-30000mil (eller tidigare) men då betyder haveriet pengar in i kassan, inte ur...
Så nej, det är inte Volvos specifikationer jag tittar mest på, men heller Aisin/Toyota.

Vad jag vet så nyttar alla biltillverkare med AW50/55 eller TF80 låda samma olja som Toyota/Aisin (JWS3309/T-IV) , men självklart med egna namn på oljan så inte kunden/verkstaden köper oljan från "fel" ställe.
NB: TF80-lådan nyttar annan olja (WS-1/JWS3324) från modellår 2011, men olika tillverkare/modeller kan ha olika brytningsår mellan T-IV och WS-1
WS-1 är inte kompatibel med T-IV/JWS3309 om man lyssnar på Toyota.

Viskos-skillnad är en viktig sak, men det är i dom olika tillsatspaketen det verkligen gäller, så det är inte endast basoljan som skiljer ATF-oljor från varann.

Om man vill ha lite mer information på ATF-oljor och lådor, speciellt Aisin/Toyota, så rekommenderar jag att investera "några" minut här:

Och lite på ATF-specifikationer här:

Jag håller med dig i: "Kör på vad du vill, att oljan byts är fortfarande viktigast. För inte fan håller 12000mil gammal olja som hälldes i från fabrik specifikationen som den hade då."
Det är din bil och ditt ansvar, men byt gärna ATF-oljan min. varje 6000 mil, med en så bra olja som du tycker bilen förtjänar, så rullar den en god bit längre :-)
Senast redigerad av 3 jiha1968, redigerad totalt 0 gång.
av KalleJ
Trådskaparen har TF80 om han har nya modellen. Kärt barn har många namn.
" TF-80SC TF60SN (AWF21, AF40-6, AM6, AW6A-EL) and TF-81SC (AF21) model transmissions."
Samma konstruktion i grund o botten.

3309 oljan byttes troligtvis mer av bränsleförbruknings skäl än något annat. Ja de uppdaterade ett par o-ringar också, men de var väl ännu senare.
Men sålänge oljan inte är mycket tunnare bör de inte vara något problem. :angelo:

Valvoline rekommenderar själva inte sin olja till TF80SC.
Inte kollat vad den har för viskositet jämfört med 3309 / WS 3324 dok.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Gabriel skrev:Eller en 20l dunk från Tyskland för under tusenlappen ink frakt.
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi ... -8218-1x20
I så fall kan man i det minsta välja en olja med rätt specifikation till TF80 / AW55-50 : https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi ... beoel?c=46
eller den här till TF80 från 2011 och uppåt: https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi ... etriebeoel
Användarvisningsbild
av MarcusJ
jiha1968 skrev: ons 15 dec 2021, 22:58 Men du vet Volvo tycker att oljan måste bytas varje 6000 mil om bilen t.ex nyttas som Taxi, och det beror enbart på att Volvo får svara för garantin på drivlinan på dom bilarna, medan på medelsvensson sina bilar där får Svensson själv stå för räkningen när lådan tar slut vid 20000-30000mil (eller tidigare) men då betyder haveriet pengar in i kassan, inte ur...
Det är precis vad "filled for life" betyder.
När lådan eller vinkelväxeln eller Haldexen eller diffen rasat är ju livslängden per definition över, och då har man ju uppnått "filled for life!"
Spolade nyligen lådan på min XC70 D4 MY16.

Oljan som användes var Liqui Molly Top Tec ATF 1800.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Stefan_KG skrev:Spolade nyligen lådan på min XC70 D4 MY16.

Oljan som användes var Liqui Molly Top Tec ATF 1800.
...som är en Dexron VI/Ford Mercon LV olja,
där tillverkaren (Liqui Molly) tycker att den oljan har specifikationer nära nog en WS-1/JWS3324 ,
till att den vill fungera i lådor som din.
Med andra ord en "Multivehicle" olja,
som troligen kommer att fungera helt ok i lådan, även om den oljans specifikationer inte är 100% lik den oljan din låda är specificerad till.

:nerd: Här är lite info på Dexron VI/Mercon LV:

2005 – DEXRON-VI(J)
In a joint venture, Ford and GM collaborated on the development of a new 6-speed FWD transaxle (6T70/6F50).
Both companies would share the designs and build their own transmissions.
The design of these transmissions required a new fluid.

In 2005, Ford released the Mercon Low Viscosity (LV) fluid and GM released the Dexron VI specification.
The fluid specification for Dexron-VI (J) was first used as the GM factory-fill automatic transmission fluid for the model year 2006. Roy Fewkes, GM Powertrain Staff Project Engineer and Chairman of the GM ATF/Driveline Lubricants Approval Committee patented the new Dexron-VI (J) fluid composition under US Patent US8642519B2

Och om undrar på AW-1/JWS3324 olja: https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Au ... -_WS_Fluid

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027[…]

Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]