Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Elki skrev:Tar i framtill men på andra sidan(höger fram om man står framför bilen).
Det saknas ca 5mm för att spännet ska haka i.
Isåfall är inte batteriet 190mm högt eller så har du inte fått i det i lådan riktigt.
Elki skrev:Tar i framtill men på andra sidan(höger fram om man står framför bilen).
Det saknas ca 5mm för att spännet ska haka i.
På Biltemas silver-batteri sitter det extra list i nerkant på ena långsidan, den måste tas bort för att batteriet ska passa fullt ut i hållaren.
Det är kanske likadant på AGM-batteriet?
Elki skrev:Jag har monterat ett Exide Premium EA1000 100 Ah.
Jaha du har valt blysyrabatteri. Det verkar ha annan design på ovansidan och bredare ut på kanten än de jag monterat och sett varit monterade, det kan säkert ta i. Jag har bara monterat Volvos, Vartas G14 och Biltemas större AGM batterier i min och andras bilar med det locket och utan problem.
Du vet väl att storleksspecificationen är maxmåtten på batteriet? Om en tillverkare väljer en annan design än övriga batteritillverkare på ovandelen (eller kanske tom går utanför angiven spec.) som gör att det tar i locket så är det väl det som är problemet.
Locket och lådan är densamma i alla bilar med den större lådan.
Jag har även gjort detta bytet på min XC70 D4 MY16.
Biltemas 95Ah AGM batteri.
Märkte även ganska omgående att muttern på pluspolen tog i locket, trots att jag hade köpt det högre locket.

Problemet var rutmönstret på undersidan av locket tog i muttern.
Så det var bara till slipa bort detta, så passade locket perfekt.

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]

Dragvikt 850 vs. 940?

Förstärkningssats fanns till 850. Med de[…]

B30a i en 740?

B30f var med kat från fabrik om jag minns re[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

ha inte handbromsen åtdragen, och peta loss […]