Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag upplever att när automatlådan växlar ner på lägsta växeln (ettan) så går ettan i hårt, tänk att om den vore manuell så släpper man upp koppling lite vårdslöst så att det rycker till i kraftöverföringen. Det är inte varje gång men kanske 6/10 gånger.
Jag gjorde en sköljning(?) på verkstad, där man kör lådan genom växlarna så att säga, för ett par månader sedan.
Är jag nojig och inte kan släppa nått som kanske funnits innan eller finns det en rimlighet att detta uppstått efter bytet. Jag har inget minne av sån hård växling innan?
Kan man ha bytt till felaktig olja?
Annat?

Hur skulle ni tänka i detta?

Mvh
Senast redigerad av 2 monza, redigerad totalt 0 gång.
Vet inte. Servad hos Volvo sedan ny så borde väl ha senaste. Eller måste man begära det? Kan uppdatering "ramla ur" till en äldre version.
Nehäpp.
Pratade med Volvo n och jag har en drös uppdateringar som inte är inladdade i min bil VARAV två som hade direkt med lådan att göra.
Att ladda in senaste uppdateringar trodde jag ingick i servicen. Dock insåg jag nu att senaste servicen är gjord hos MECA så uppdateringarna kan ju kommit efter okt -20.

Jaja, tid för uppdatering är i slutet av januari -22.
Min PST brukar bara ladda ner de uppdateringar som absolut behövs eller om det är något jag har haft problem med. Han säger det tar flera timmar att köra ner alla uppdateringar så Volvos snack om att de, till skillnad mot pirat-verkstäderna, alltid ger dig senaste programvaran ger jag inte mycket för.
Nått sånt här med. Han som skruvar min bil (PST?) sa att det går på drygt 600:- att få uppdaterat. Sen ansåg han att det inte fanns skäl att felsöka utan att vi börjar med uppdatering av lådan och/eller motorstyrenhet för det visste han var ett känt "fel" som oftast åtgärdas genom uppdatering. Lådan kunde vara hård i dels 2-1 samt även mellan P-Drive.
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]