HitTheRoadJack,
Ja det tycker jag också nu, jämfört hur det funka tidigare. Ingen har ännu ljusblinkat på mig på två dagar. Synd bara att Volvo verkar släppa ut bilar som inte riktigt är "intrimmade". Men bättre sent än aldrig.
Mjukvaran i bilarna numera är ju A och O att de verkligen är genomtestade så det inte behövs så mycket uppdateringar senare. Men det är nog så att Volvo och även andra biltillverkare ser möjlighet släppa ut bilar tidigt, med haltande mjukvara, för de har möjlighet med bilar som har OTA dvs. uppdateringar Over The Air, som min bil, kunna skicka ut uppdateringar senare som rättar till de grövsta ankorna de inte hunnit rätta till i början. Kanske är oundvikligt, men det är inget kul som kund behöva igenom processen med rättning av mjukvaran, vi som använder bilarna och kör med dem vet ju i regel inget vilka buggar vi kör omkring med som väntar på att rättas.
Faktum är jag har inget att klaga på själva bilen nu, allt verkar funka (såsom det borde gjort när jag hämta ut bilen ny 21 aug. 2021).
Får säga tack till alla som läst och svarat på alla mina frågor och funderingar om min V90 T6 Recharge Inscription 2022.
Utan det här forumet jagrullar vore livet som Volvoägare/brukare betydligt svårare tycker jag. Tur forumet finns och framför allt människor som är villiga offra tid och läsa om problem här och försöka hjälpa. Jag försöker hjälpa till lite jag med med min begränsade Volvokunskap (även om jag kört Volvo sen 1979 med vissa "snesteg", så kanske något lite jag kan bidra med).
Bara Volvo Cars appen som behöver få fler funktioner nu i Google-bilarna, som Körjournal osv som Ni som har Sensus kan se sen länge.
När skall resterande funktioner bli klara? Ja det är väldigt vag tidsangivelse, se vad de skriver nedan.
https://www.volvocars.com/se/support/to ... cars-appen
XC60, S90, V90 och V90 Cross Country (modellår 2022) :
Uppdateringar för Volvo Cars-appen
Uppdaterad 2021-12-09
Här presenteras ett urval av funktioner för XC60, S90, V90 och V90 Cross Country, årsmodell 2022, inklusive Recharge-modellerna.
Vissa Volvo Cars-app funktioner är redan tillgängliga för XC60, S90, V90 och V90 Cross Country (årsmodell 2022). Uppdateringar som kommer under året ger dig fler funktioner som gör livet med din nya bil ännu bekvämare och enklare.
Tillgängliga funktioner:
1. Lås/lås upp – lås och lås upp dörrar och baklucka via mobiltelefonen
2. Direktstart av förklimatisering – fjärrstarta uppvärmning eller nedkylning av kupén för perfekt temperatur innan avfärd
3. Hantering av personliga inställningar för appen och kontot
4. Timer för förklimatisering – fjärrstyrd förinställning av timer för att få ett perfekt kupéklimat innan avfärd
5. Laddstatus – se hur mycket batteriet är laddat (endast för Recharge-modeller)
6. Fjärrstart av motorn
7. Push-notiser till din telefon om din bil är olåst
Funktioner som planeras senare under 2021/2022:
8. Bilstatus – se körsträcka samt annan körstatistik från instrumentpanelen i appen
9. Körjournal – håll koll på antal körda mil, resor och tider
10. Push-notiser till din telefon när laddning startas samt om laddningen har blivit avbruten
11. Sparad laddningspunkt – bilen kommer ihåg strömstyrkan vid olika laddningspunkter (endast för Recharge-modeller)
12. Luftrening – håll koll på luftkvaliteten och starta luftrening av bilen via Volvo Cars-appen eller centerdisplayen
13. Schemalägg laddning – ställ in en tid då du vill att laddningen ska påbörjas i Volvo Cars-appen eller på centerdisplayen (endast för Recharge-modeller)
Hur får jag dessa uppdateringar?
Den mjukvara som krävs för Volvo Cars-appens funktioner skickas direkt till bilen via Over the Air-updates (OTA), så du behöver inte besöka någon verkstad. Alla dessa uppdateringar är kostnadsfria.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.