Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

poseidon skrev:Men att hävda att V2G är lösningen på våra elproblem (som det delvis gjorts i tråden) å referera till ett test med 1000 villor är knappast seriöst.
Ingen har påstått att V2G är lösningen för en region med ett stålverk eller ett pappersbruk. Det har pratats om att det är en 1 av många lösningar framöver för att hantera effekttoppar i lokala nät.
Ingen har sagt villor heller. Det gäller även parkeringshus, företag med "fleet"-bilar som alla är elbilar och där de kan ställa laddtider efter uthyrning.
Som sagt, du behöver inte bry dig om du inte vill eller gilla det, men vill du argumentera kan det ju vara lite klädsamt att du i allafall tar reda på vad det är du argumenterar mot.

Sen har jag inte heller påstått att det är en lösning för allt. De som utför experimentet menar i allafall att regionens behov av att importera el kommer vara väldigt låga om man uppnår 10 000 elbilar som använder sånna här laddplatser när de inte körs.
Kollar statistiken. Det finns dagar utan vind då när vi importerat 15 GWh till Sverige.

Snabb huvudräkning

15 GWh / 50 KWh elbilsbatteri / 5% V2G urladdning = 6.000.000 elbilar uppkopplade på laddplatser för att täcka underskotten den dagen.

När vi sedan ersätter kärnkraften med vind/sol kommer antalet öka lavinartat.

Räknar jag fel ? Är trött i huvudet.
VolvoB20 skrev:Kollar statistiken. Det finns dagar utan vind då när vi importerat 15 GWh till Sverige.

Snabb huvudräkning

15 GWh / 50 KWh elbilsbatteri / 5% V2G urladdning = 6.000.000 elbilar uppkopplade på laddplatser för att täcka underskotten den dagen.

Menar du under en timme? En förekommande storleksordning på import är t.ex. 1500 MWh/h under en höglasttimme. Då blir det 600.000 elbilar i ditt exempel. Men om man importerar denna energi per timme under t.ex. 10 timmar under ett dygn så blir det 6.000.000 bilar med 5% V2G och 50 kWh batterier. I verkligheten fler elbilar pga förluster.

Hade all kärnkraft varit nedlagd t.ex. 2021-12-06 kl. 16-17, så hade det sett ut så här med en import av 9320 MWh/h (det hade sannolikt inte gått):
Ögonblicksbild
Vattenkraft = 12200 MWh/h
Kärnkraft = 6980 MWh/h
Värmekraft = 1970 MWh/h
Vindkraft = 1400 MWh/h
Övrigt = 480 MWh/h
Produktion = 23030 MWh/h
Förbrukning = 25370 MWh/h
Import = 2340 MWh/h
Import utan kärnkraft = 9320 MWh/h
Skulle man hålla på i 10 timmar på denna nivå så krävs det 37.280.000 elbilar i exemplet ovan.

Lägg till kraftigt ökad förbrukning orsakad av alla elintensiva satsningar som planeras inom snar framtid så inser man att något radikalt måste göras åt elproduktionen i detta land. Den kärnkraft vi har kvar har kommer vi att ha mycket svårt att klara oss utan. Men det räcker inte. Elproduktionen måste byggas ut kraftigt, dessutom med mycket mer inslag av planerbar energiproduktion. Annars hamnar vi i helt orimliga lägen när oplanerbar kraft inte producerar när elenergin behövs.
joel80 skrev:Att elbolagen och hur elpriset sätts gått för långt ifrån Sverige och Sveriges politikers kontroll gillar inte jag heller.
Att dra "marknads-kortet" hjälper inte. Elmarknaden är så politiskt styrd den kan bli. Marknadspriset är ett resultat av balansen mellan tillgång och efterfrågan. När det gäller tillgången har politikerna fingrarna djupt ner i syltburken. Det har de haft mycket länge och med tydlig agenda, utan tanke på konsekvenser. Marknaden agerar efter de spelregler som politikerna skapat. Något annat kan de inte göra. Reglerna måste följas. Investeringsbeslut tas i enlighet med de politiska signalerna, både politiskt beslutade ekonomiska styrningar samt uttalanden. Efterfrågan håller också på att bli politiskt styrd i hög grad den också. Att hävda att marknaden styr fritt stämmer inte med verkligheten. Elmarknaden är i princip bakbunden.
Camel skrev: ons 15 dec 2021, 12:27
VolvoB20 skrev:Kollar statistiken. Det finns dagar utan vind då när vi importerat 15 GWh till Sverige.

Snabb huvudräkning

Menar du under en timme? En förekommande storleksordning på import är t.ex. 1500 MWh/h under en höglasttimme. Då blir det 600.000 elbilar i ditt exempel. Men om man importerar denna energi per timme under t.ex. 10 timmar under ett dygn så blir det 6.000.000 bilar med 5% V2G och 50 kWh batterier. I verkligheten fler elbilar pga förluster.

Hade all kärnkraft varit nedlagd t.ex. 2021-12-06 kl. 16-17, så hade det sett ut så här med en import av 9320 MWh/h (det hade sannolikt inte gått):
Ögonblicksbild
Vattenkraft = 12200 MWh/h
Kärnkraft = 6980 MWh/h
Värmekraft = 1970 MWh/h
Vindkraft = 1400 MWh/h
Övrigt = 480 MWh/h
Produktion = 23030 MWh/h
Förbrukning = 25370 MWh/h
Import = 2340 MWh/h
Import utan kärnkraft = 9320 MWh/h
Skulle man hålla på i 10 timmar på denna nivå så krävs det 37.280.000 elbilar i exemplet ovan.

Lägg till kraftigt ökad förbrukning orsakad av alla elintensiva satsningar som planeras inom snar framtid så inser man att något radikalt måste göras åt elproduktionen i detta land. Den kärnkraft vi har kvar har kommer vi att ha mycket svårt att klara oss utan. Men det räcker inte. Elproduktionen måste byggas ut kraftigt, dessutom med mycket mer inslag av planerbar energiproduktion. Annars hamnar vi i helt orimliga lägen när oplanerbar kraft inte producerar när elenergin behövs.
Jag kikade i statestiken för ett dygn förra året. Därav gav överslaget att det behövs 6 mijoner uppkopplade V2G bilar de dagarna 2020.

Och som du säger hade kärnkraften varit av hade vi behövt bortåt 40 miljoner V2G uppkopplade bilar. det är ju några stycken.
Jo men finns det någon politisk agenda i Sverige att lägga ner ytterligare kärnkraft? Visst, Miljöpartiet men de får inte igenom någonting själva.
Lövet skrev:Jo men finns det någon politisk agenda i Sverige att lägga ner ytterligare kärnkraft? Visst, Miljöpartiet men de får inte igenom någonting själva.
Just nu verkar nästa nedstängning hänga på vad som beslutas (eventuellt) i januari om slutförvaret. Tydligen 40 av 130TWh som eventuellt skulle kunna stängas ned.

https://www.tn.se/naringsliv/karnkraftv ... e-fa-veta/

Får väl ta det med en liten nypa salt då förstås, lätt att "panika" lite extra för att få effekt :P
Lövet skrev:Jo men finns det någon politisk agenda i Sverige att lägga ner ytterligare kärnkraft? Visst, Miljöpartiet men de får inte igenom någonting själva.
Flera partier är öppet mot kärnkraft. S vill ju regera men blir då beroende av MP i riksdagen i andra frågor. Därmed måste även S vara emot kärnkraft, annars kommer MP att knorra. Makten framför landets bästa. Men att lägga ned kvarvarande kärnkraft tror jag inte de vågar sig på. Det skulle få ganska avsevärda konsekvenser för landets elförsörjning. De föreslår istället massiv utbyggnad av havsbaserad vindkraft. Men vid kraftigt förhöjt elbehov i framtiden så förvärras många av orsakerna till dagens problem med effektunderskott och höga elpriser. Havsvind är oplanerbar energikälla.

Man kan ju leka med tanken på att bygga ny kärnkraft. När O3 byggdes så tog det 5 år från byggstart till produktionsstart. Beslutsprocessen tog dock 7 år, men det kanske man kan göra något åt om man vill. Man talar ju t.ex. om att ta bort kommunalt veto för andra energislag. Bygget av O3 kostade i dagens penningvärde ca 50 miljarder. Låt oss säga att vi dubblar den summan för att inteckna ökade säkerhetskostnader, uppstart av kompetensförsörjning samt teknisk infrastruktur. I Sverige finns väl ungefär 5 miljoner förvärvsarbetande. Hela summan skulle utslaget bli 20.000 kr per skalle och reaktor. Låt oss säga att vi bygger 5 st reaktorer. Det blir 100.000 kr per förvärvsarbetande. Låter inte som en hög summa för att vi åter ska erhålla rimlig prisbild. Vad kostar den föreslagna sänkningen av energiskatten? Hur många år ska man ha kvar sänkningen? Vad kostar nätutbyggnaden/nätanslutningen av all den havsbaserad vindkraft som man vill bygga? Vad kostar alla de gasturbiner som man måste bygga för att tillgodose effekten när det inte blåser. Vem ska betala för gasen? Blir den billigare i framtiden? Hur blir det säkerhetspolitiska läget om väst gör sig mer och mer beroende av gas från öst? Enligt SVK blir effektunderskottet ett större problem i framtiden som det ser ut nu. En stor del av kostnaderna för nya reaktorer kommer kraftbolagen att vara villiga att ta om bara den politiska framförhållningen finns så man känner sig trygga. Det är vad investeringsvilja handlar om. Om man bygger 5 reaktorer av O3:s storlek på rätta geografiska platser (på platser i södra Sverige där elnätet redan finns) så löser man dagens problem med de höga elpriserna. Men endast om man låter bli att ytterligare utöka överföringskapaciteten till omgivande länder. Annars hamnar vi på ruta ett igen. Vi måste hela tiden ha en planerbar effekt tillgänglig som är större än överföringskapaciteten till omgivande länder för att få ordning på priserna. Annars återstår bara höga kontinentala priser, eller får vi gå ur elmarknaden. Men det kommer inte EU att tillåta.

Men, har man fobi mot något är det inte lätt. Jag har t.ex. fobi mot att åka båt. Om jag blev politiker skulle jag då arbeta för att förbjuda andra att åka båt? Knappast ansvarsfullt. Båt är ett säkert transportmedel per km. Samma med kärnkraften. Har man fobi mot kärnkraft får man lägga bannor på sig själv och ta ansvar som politisk ledare för landets bästa. Kärnkraft är jämförelsevis ett av de säkraste energislagen räknat i antal dödade per producerad energi. Men fobin gör att man arbetar för att införa t.ex. vindkraft som rör till det i elnätet rent tekniskt, samt som är ej planerbar. Det känns som man är beredd att föreslå vad som helst utom kärnkraft. I många länder bygger man gasturbiner för att klara situationen. Ingen hit enligt mig. Det är en fossilbaserad energiproduktion som är dyr och ger många säkerhetspolitiska nackdelar.

Enligt min egen åsikt bör energipolitik drivas så här:
1. Helt övergripande mål ska vara att säkerställa landets energiförsörjning till rimliga och framförallt konkurrenskraftiga priser.
2. Ställa krav på energiproducent att passa in i systemet rent tekniskt m.a.p. systemtjänster (planerbarhet, reaktiv effekt, inte försämra nätets överföringskapacitet, frekvensstabilitet, etc.). Elproducenter ska få betalt för systemtjänster de tillhandahåller. Och de som åker snålskjuts på andra energislags systemtjänster ska betala. Bonus-Malus i sin bästa form.
3. Externa krav som klimategenskaper är viktiga. Det finns flera energikällor som uppfyller kraven. Då bör man välja dem som uppfyller punkt 1 och 2.
4. Externa krav som förnybarhet. Det finns flera energikällor som uppfyller kraven beroende på tidshorisont. Om man kan klara sig utan kärnkraft och ända uppfylla punkterna 1, 2 och 3 så ok för mig. Men så är inte fallet idag. Kärnkraften är inte förnybar, men den ger en tillräcklig tidshorisont. Långt längre än den tekniska livslängden även om vi bygger nytt. Det ger ordentlig respit för att fortsätta utvecklingen av bättre typer av kärnkraft. Det verkar ju bråttom med punkt 3.
Men det är bara min personliga åsikt.

Men som sagt, klarar vi oss utan kärnkraften så gärna för mig. Men då vill jag se konkreta rimliga lösningar som fungerar i verkligheten. Inte dagens forcerade omställning som uppenbarligen sker utan konsekvensanalyser.
Steffe3 skrev:
Just nu verkar nästa nedstängning hänga på vad som beslutas (eventuellt) i januari om slutförvaret. Tydligen 40 av 130TWh som eventuellt skulle kunna stängas ned.

https://www.tn.se/naringsliv/karnkraftv ... e-fa-veta/

Får väl ta det med en liten nypa salt då förstås, lätt att "panika" lite extra för att få effekt :P
Det är ganska lätt att inse att MP förhalat frågan så länge som de ingick i regeringen. Just för att försvåra för kärnkraften. De kommer fortfarande att göra vad de kan för att försvåra för kärnkraften. Men S kommer nog inte att våga försvåra mer för kärnkraften i nuläget. På kort tidshorisont finns helt enkelt ingen möjlighet att stänga mer kärnkraft utan avsevärt ökade negativa konsekvenser. Mitt stalltips är att man kommer att bevilja slutförvaringen men bara i de delar man måste för att, dels delvis blidka MP, och dels inte helt omöjliggöra en reversering.
  • 1
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 70
Konstigt elfel

Har du förstärkare till stereon.?? D&aum[…]

Det är i grunden samma motor. Så, ja de[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]