Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mumitrollet
Er det noen som har hatt samme problem med at nøklene ikke virker når de er kalde? Knappene virker ikke, og bilen finner ikke nøkkel. Det er problem med begge sett nøkler, og batteri er byttet.
Användarvisningsbild
av bem
Vad har du för bil och årsmodell?
Om nyckeln och batteriet är OK borde ju problemet ligga i bilen, i nån enhet för Keyless (trådlöst). Finns 4 antenner/enheter för start/låssystemet i bilen.
Kommer du in i bilen? Du kanske får öppna med metallnyckeln inne i fjärrnyckeln. Står i manualen hur du öppnar fjärrnyckeln för att komma åt metallnyckeln (nödnyckeln) och hur du sätter den i dörrhandtaget och vrider om.
Om du tar dig in i bilen på så sätt, och om bilen inte går att starta så lägg fjärrnyckeln i främre mugghållaren och prova.
Min bil starta inte förra veckan och när jag la fjärrnyckeln i mugghållaren starta den.
/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
av Mumitrollet
bem skrev: tis 14 dec 2021, 11:09 Vad har du för bil och årsmodell?
Om nyckeln och batteriet är OK borde ju problemet ligga i bilen, i nån enhet för Keyless (trådlöst). Finns 4 antenner/enheter för start/låssystemet i bilen.
Kommer du in i bilen? Du kanske får öppna med metallnyckeln inne i fjärrnyckeln. Står i manualen hur du öppnar fjärrnyckeln för att komma åt metallnyckeln (nödnyckeln) och hur du sätter den i dörrhandtaget och vrider om.
Om du tar dig in i bilen på så sätt, och om bilen inte går att starta så lägg fjärrnyckeln i främre mugghålleran och prova.
Min bil starta inte förra veckan och när jag la fjärrnyckeln i mugghållaren starta den.
/Bo
Bilen er V90 2017 D3 AWD. Kom inn i bilen ved å bruke metallnøkelen. Måtte legge nøkkelen i koppholderen som du sier, for å få start.

Har forsket litt på det, og har funnet ut at det bare skjer når selve nøkkelen er kald. Lot nøkkel ligge utendørs en stund, og da virket den ikke. Når den derimot oppnådde romtemperatur, virket alt som det skulle.
Användarvisningsbild
av bem
Mumitrollet,
Din bil är nog lite för gammal för att få det fixat på nån Goodwill eller så. Det kanske lutar åt att du behöver köpa en ny fjärrnyckel. Har du reservnyckeln? Funkar den? (Byt batteri till ett Varta i den om reservnyckeln legat länge oanvänd).
Om du har två likadana nycklar varav den ena reservnyckel så kan du ju fortsätta med reservnyckeln och sen köpa en ny reservnyckel, det finns numera lite olika nycklar (min reservnyckel är orange men jag har en V90 T6 Recharge 2022).
Finns lite olika nycklar men inte säkert de funkar med MY17, kan krävas nyare årsmodell:
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /all/L.H.D
T.ex. finns det en Key Tag som tål väta men den har ingen nödnyckel i metall, och det går inte byta batteri i den. Men den kanske inte är så dyr?

/Bo
av Mumitrollet
Xanthopteryx skrev: tis 14 dec 2021, 11:30 Känns nästan som batteriet ändå...
Är det typ Varta-batteri du har i? Eller något annat märke typ Jula, Tjingtjong eller så?
Har ikke tenkt på at det kan være kvalitesforkjell på batteriene 😅
Det satt i et typ Jula batteri. Har nå byttet til et Panasonic for å se om det løser saken 👍
av Xanthopteryx
Mycket intressant!
Har du en multimeter?

Om så, mät spänningen på batteriet. Tejpa fast mätproberna.
Lägg batteriet i frysen (med sladdarna ut). Förändras spänningen mycket?

Det kan ju vara annat fel men enklast att börja i den enkla änden...
Användarvisningsbild
av bem
Prova med Varta batteri.
Och föregående experiment verkar vettigt. Kanske blir klagomål från frugan om du har nån men hon vill säkert också åka keyless igen, och kunna starta bilen på normalt sätt när det är lite kallt. :-)
Hade du nån reservnyckel?
/Bo
av Batti
Japp, idag hade vi -16 grader och jag kunde inte låsa upp bilen. Jag hade nyckeln inomhus och i fickan - så den BORDE inte tappa batteristyrka på några få sekunder i kylan?! Jag löste problemet genom att hålla nyckeln ovanför handtaget på bilen, vid glasrutan. (vet inte var mottagaren sitter, men det fungerade)
Samma sak med bagageluckan, jag brukar kunna öppna luckan med foten (och nyckeln i fickan) men jag var tvungen att plocka upp nyckeln och hålla den en bit från glaset i bakluckan.

Min första tanke var att byta batteriet i nyckeln. Jag gillar inte när det strular med låsen, trots att det löste sig denna gång :-)
740 som krånglar

Om den går korrekt från start (kall) s[…]

Diameter bränsleslang S70

Hej! S70 98’a, 2.5SE. När jag bytte br&[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Nej, jag kan inte höra något speciellt […]

Sitter inte bränsletrycksregulatorn på […]