Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: mån 13 dec 2021, 10:18 Det går att lösa samtidigt och just tillsammans med teknik som kommer från omställningen.
En region i Nederländerna håller på med ett stort test tillsammans med både regionalt och nationella elnätsoperatörer där de än så länge installerat ca 1000st V2G-laddare.
Om man använder bilen som utjämnare till elnätet via V2G ryker tydligen alla batterigarantier har jag läst....

För att det ska vara lönsamt att köra slut på batterierna som hjälp till till elnätet är det ju en förutsättning att priserna hoppar upp och ned så man kan ladda när det är billigt och sälja när det är dyrt.

Ingen vill ju bränna sina batterier gratis.

Det är ju jobbit att ladda upp bilen under blåsiga hösten och sedan sälja strömmen till nätet under kalla vintern när det inte blåser, Kan ju vara jobbit att vara utan bilen under så lång tid.
Det drar inte alls på batteriet. En V2G-lösning innebär ju aldrig att du använder en hel cykel. Det handlar om enstaka procent av en cykel, fast hos många bilar.
Finns undersökningar som visar på att batterierna får utökad livslängd av den slags användning t.o.m.

"Researchers discover that by intelligently managing vehicle-to-grid technology, energy from idle vehicle batteries can be pumped back into the grid – and this would improve vehicle battery life by around 10%"
https://warwick.ac.uk/newsandevents/pre ... gy_stored/

Sen ska mam ju självklart få betalt för det man säljer. Det säljs under peak hour och laddas när det är billigare. Så säljer man 1kWh kanske man får 2-3kWh laddning gratis.
Är det ens eget hus man har V2G eller V2H löser det sig av sig själv.
joel80 skrev:Sen ska mam ju självklart få betalt för det man säljer. Det säljs under peak hour och laddas när det är billigare. Så säljer man 1kWh kanske man får 2-3kWh laddning gratis.
Men går den matten ihop för varje enskilt hushåll? Har man ett 70kwh batteri så är 10% bara 7kwh. Hur mycket gör man av med under en peak-timme? Jag är för trött för att räkna just nu :bored:
Lövet skrev:
joel80 skrev:Sen ska mam ju självklart få betalt för det man säljer. Det säljs under peak hour och laddas när det är billigare. Så säljer man 1kWh kanske man får 2-3kWh laddning gratis.
Men går den matten ihop? Har man ett 70kwh batteri så är 10% bara 7kwh. Hur mycket gör man av med under en peak-timme? Jag är för trött för att räkna just nu :bored:
Jag har nu när det är lite kallt mellan 2-8kWh per timme. Beror lite på vad man gör. Blir det rejäl matlagning med ugn och en massa plattor igång så kan det vara uppåt 8kWh. Speciellt om det faller samman med att man dragit igång en tvättmaskin eller nått sånt, men gör man inget extra verkar jag pendla lite mellan 2-4kWh. (Nu när det är nån minusgrad)

Jag har rätt hög förbrukning. Hamnar på ca 30 000kWh 2021. (Några tusen är billaddning)
Lövet skrev: mån 13 dec 2021, 12:37
VolvoB20 skrev:Om man använder bilen som utjämnare till elnätet via V2G ryker tydligen alla batterigarantier har jag läst....
Mjae, till och med VW har egna tjänster på G för detta och de brukar vara rätt försiktiga. När man pratar v2g så pratar man inte om att tömma batteriet till nätet utan snarare att använda 6-7% upp och ner. Detta sliter extremt lite per cell.
Det var Tesla som som hade det i vilkoren.
VolvoB20 skrev:Det var Tesla som som hade det i vilkoren.
Hmmm, låt mig tro att det finns ett visst samband med deras intresse att sälja ;-) https://www.tesla.com/sv_se/powerwall
Lövet skrev:
VolvoB20 skrev:Det var Tesla som som hade det i vilkoren.
Hmmm, låt mig tro att det finns ett visst samband med deras intresse att sälja ;-) https://www.tesla.com/sv_se/powerwall
Inte bara det, de första årens sålda Teslor har livstid fri laddning på deras Superchargers.
De vill alltså inte gärna ha folk som åker och snabbladdar sina bilar gratis för att kunna använda i hemmet/sälja vidare. :)
joel80 skrev: mån 13 dec 2021, 11:20
poseidon skrev:@Joel80

Har Nederländerna samma förutsättningar som Sverige? lika varmt, kallt?

Vad menas med att "regionen är självförsörjande"? Inkluderar det eventuella stålverk som finns i regionen?
Kolla videon.
Förutsättningarna i Nederländerna är nog snäppet sämre än i Sverige då de inte alls har samma mängd baskraft i vattenkraft som vi, så kan hända det inte skulle behövas lika stor andel här.

Det här är alltså en lösning för dygnssvängningar. Det löser inte alla problem med reservkraft som kan behövas under längre tid.
Hm, varför skall jag kolla de videor du länkar till? Hur seriösa är de? Är det en "alternativ mediakanal"? Känner du igen retoriken?

Regionen blev självförsörjande på vindkraft och förnyelsebart skrev du väl? Då bör det ju rymmas ett stålverk eller pappersindustri för att det skall vara ett realistiskt alternativ.

Att koppla upp 1000 villor som använder V2G när det inte blåser känns fullt realistiskt.
Lägg till ett stålverk å se vad som händer om det inte blåser på ett par dagar.
poseidon skrev:Regionen blev självförsörjande på vindkraft och förnyelsebart skrev du väl? Då bör det ju rymmas ett stålverk eller pappersindustri för att det skall vara ett realistiskt alternativ.
Har alla regioner i Nederländerna ett stålverk eller ett pappersbruk?
poseidon skrev:
joel80 skrev: mån 13 dec 2021, 11:20
poseidon skrev:@Joel80

Har Nederländerna samma förutsättningar som Sverige? lika varmt, kallt?

Vad menas med att "regionen är självförsörjande"? Inkluderar det eventuella stålverk som finns i regionen?
Kolla videon.
Förutsättningarna i Nederländerna är nog snäppet sämre än i Sverige då de inte alls har samma mängd baskraft i vattenkraft som vi, så kan hända det inte skulle behövas lika stor andel här.

Det här är alltså en lösning för dygnssvängningar. Det löser inte alla problem med reservkraft som kan behövas under längre tid.
Hm, varför skall jag kolla de videor du länkar till? Hur seriösa är de? Är det en "alternativ mediakanal"? Känner du igen retoriken?

Regionen blev självförsörjande på vindkraft och förnyelsebart skrev du väl? Då bör det ju rymmas ett stålverk eller pappersindustri för att det skall vara ett realistiskt alternativ.

Att koppla upp 1000 villor som använder V2G när det inte blåser känns fullt realistiskt.
Lägg till ett stålverk å se vad som händer om det inte blåser på ett par dagar.
Vill du inte förstå så är det ditt val. Jag har inget att stå till svars för inför dig och är du inte intresserad kring vad V2G kan tillföra så är det lätt att skrolla vidare.
Lövet skrev: mån 13 dec 2021, 18:40
poseidon skrev:Regionen blev självförsörjande på vindkraft och förnyelsebart skrev du väl? Då bör det ju rymmas ett stålverk eller pappersindustri för att det skall vara ett realistiskt alternativ.
Har alla regioner i Nederländerna ett stålverk eller ett pappersbruk?
Det va väl inte det jag skrev?

Men att hävda att V2G är lösningen på våra elproblem (som det delvis gjorts i tråden) å referera till ett test med 1000 villor är knappast seriöst.

Rimligare är väl att de som hävdar att vindkraft och solel skall förse industrin med ström och att vi måste få till en grön omställning visar på något konkret exempel där det funkar även om det är vindstilla och mulet i några dagar.

Sverige är en stor exportnation av stål och papper, är det då inte rimligt att det ingår i det konkreta exemplet?
  • 1
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 70

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]