Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zed82
HHALLDEN skrev: mån 13 dec 2021, 11:15 Skulle aldrig köpa en hybrid just pga 2 helt olika maskiner i samma bil.
Lite offtopic nu men dagens laddhybrider lär ju vara lika iskalla som gasbilarna om 10 år med ett slutkört batteri som när det var nytt bara kunde prestera några mil. De gamla T8:orna känns ju redan föråldrade när de nya drivlinorna nu presenterats.
av least
Dessa T8-bilar uppfyller exakt samma krav som den dag de såldes. Detta betyder att en kund som behöver längre räckvidd, kommer att se sig om efter en bil med "större" batteri.
Men kunden som köper den begagnade bilen, och inte har räckvidd som primär orsak till köpet kommer att vara fullt nöjd.
Sedan kommer naturligtvis andrahandsvärdet gå ner på bilar med "mindre" batterier, men det är inte på grund av att bilen är föråldrad.

Alla bilköpare har inte samma krav, och inte heller samma storlek på plånbok.
Användarvisningsbild
av bem
Zed82 skrev: mån 13 dec 2021, 11:35
HHALLDEN skrev: mån 13 dec 2021, 11:15 Skulle aldrig köpa en hybrid just pga 2 helt olika maskiner i samma bil.
Lite offtopic nu men dagens laddhybrider lär ju vara lika iskalla som gasbilarna om 10 år med ett slutkört batteri som när det var nytt bara kunde prestera några mil. De gamla T8:orna känns ju redan föråldrade när de nya drivlinorna nu presenterats.
Visst är laddhybrider bara en övergångshistoria innan huvuddelen av bilflottan är helt elektrifierad.
Dock just nu och några år framåt kan en laddhybrid funka bra. Jag skall inte ha min laddhybrid (V90 T6 Recharge 2022) i så många år så om den är iskall om 10 år bekymrar mig inte för då är inte jag ägare sen många år.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Zed82
bem skrev: mån 13 dec 2021, 13:23
Zed82 skrev: mån 13 dec 2021, 11:35
Visst är laddhybrider bara en övergångshistoria innan huvuddelen av bilflottan är helt elektrifierad.
Dock just nu och några år framåt kan en laddhybrid funka bra. Jag skall inte ha min laddhybrid (V90 T6 Recharge 2022) i så många år så om den är iskall om 10 år bekymrar mig inte får då är inte jag ägare sen många år.
/Bo
Ja, för någon som bara ska ha bilen i 3 år spelar det ingen roll. Men nog är det något att beakta för någon som köper bilarna begagnade med längre ägandeperspektiv.
av least
Dinitrol på en närmare tre år gammal bil kommer att kräva mycket förberedande arbete.
Man vill ju inte kleta skyddet på rosten.
av Zed82
KolleoAda skrev: mån 13 dec 2021, 15:28 Du menar att jag bör sikta på "rostskyddsbehandlingar" istället?
Det han menar är att rostskyddsbehandlingar generellt kan vara av ondo om rosten redan fått fäste.
av Zed82
KolleoAda skrev: mån 13 dec 2021, 15:32 Är det så illa efter knappt tre år?
Beror helt på hur bilen körts och hur långt den gått. Du får göra en rostkoll hos ett bra rostskyddscenter.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 35
Fel efter byte VVT

Jadå, enda gången jag backar är j[…]

B230F går fett

Varför ska du sänka trycket?? Bräns[…]

Katalysator...