Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1478728
EU och diverse avtal och överenskommelser med de länder som ingår i Nordpool säger det. Tydligen tjafs med Norge nu också då Sverige använde sina egna ledningar för överföring i sån utsträckning att Norge knte kunde sälja till Finland som de ville. Tydligen är det krav på att 70% av överföringskapavitet ska vara "fri" för internationell "trafik: om jag förstod rätt.
av Bannad
#1478731
joel80 skrev:EU och diverse avtal och överenskommelser med de länder som ingår i Nordpool säger det. Tydligen tjafs med Norge nu också då Sverige använde sina egna ledningar för överföring i sån utsträckning att Norge knte kunde sälja till Finland som de ville. Tydligen är det krav på att 70% av överföringskapavitet ska vara "fri" för internationell "trafik: om jag förstod rätt.
Jag ser ingen som helst rättvisa i att äldre skall få betala för avtal och diverse överenskommelser som Nordpol eller övriga elmarknadsbolag ingår i.

Skall vi säkra elförsörjningens kostnader till en human äldrenivå måste helt enkelt ansvariga politiker kliva in och ta ett medborgarrättsligt ansvar för att äldre skall känna trygghet att inte elräkningen äter upp deras ibland skrala ekonomiska förutsättningar.
Det borde vara ett krav på minsta nivå.
Senast redigerad av 1 Bannad, redigerad totalt 0 gånger.
av Bannad
#1478732
Varför skall miljardbonusar utgå till alla de som väljer att köpa en elbil när våra äldre riskerar att "duka" under pga av horribla elfakturor?

Den sk jämställda miljöekonomiska fördelningen slår därmed fel.
#1478742
Äldre? För att en tant i en artikel har dyr el så tror du det mest drabbar äldre? Nej de som drabbas hårdast här är nog de av oss som valt timpris och har villa med värme som drar el. Å andra sidan har vi haft väldigt mycket billigare el i flera år än fast pris.
Den här månaden går upp mot 9k i el som det ser ut (elpris + nätkostnade).

Så att dra nått slags "stackars gamlingar"-kort håller inte. Det är väldigt få som inte aktivt valt timpris som drabbas så hårt.

Att ha kallhyra i en lägenhet är också tämligen ovanligt, även om det finns.

Att elbolagen och hur elpriset sätts gått för långt ifrån Sverige och Sveriges politikers kontroll gillar inte jag heller.
#1478859
Mycket gnäll på svindyra elpriser och extrema prisvaritioner.

Just höga priser och priser som far upp och ned är ju själva grundbulten för att klara omställningen till att använda oreglerbara förnyelsebara el-energikällor. , igentligen behöver man ju förbjuda fastpris och tvinga alla till timdebitering.

Då kommer man automatiskt tvinga folk att anpassa konsumptionen till när produktionen sker. Också stora energislukare kommer avvecklas.

Det är ju liksom själva grunden för att få det fungera.... man kan ju inte både ha kakan och äta den samtidigt. Har vi valt det här spåret får vi ta konsekvenserna.
#1478867
Det går att lösa samtidigt och just tillsammans med teknik som kommer från omställningen.
En region i Nederländerna håller på med ett stort test tillsammans med både regionalt och nationella elnätsoperatörer där de än så länge installerat ca 1000st V2G-laddare.

De räknar på att om ca 10 000 av de 110 000 bilarna i regionen skulle ha en sån laddplats framöver så kommer regionen kunna vara så gott som självförsörjande på sin vind och solel.

Man kan alltså ganska enkelt och med rätt liten del av bilflottan lösa mycket av dygnsvängningarna.

Om man vill veta mer:


Nu ser det ut som att priserna går ner igen från och med inatt. Jag är nere på 63 öre ink moms vid 23 ikväll.
:)
#1478878
poseidon skrev:@Joel80

Har Nederländerna samma förutsättningar som Sverige? lika varmt, kallt?

Vad menas med att "regionen är självförsörjande"? Inkluderar det eventuella stålverk som finns i regionen?
Kolla videon.
Förutsättningarna i Nederländerna är nog snäppet sämre än i Sverige då de inte alls har samma mängd baskraft i vattenkraft som vi, så kan hända det inte skulle behövas lika stor andel här.

Det här är alltså en lösning för dygnssvängningar. Det löser inte alla problem med reservkraft som kan behövas under längre tid.
#1478888
joel80 skrev: mån 13 dec 2021, 10:18 Det går att lösa samtidigt och just tillsammans med teknik som kommer från omställningen.
En region i Nederländerna håller på med ett stort test tillsammans med både regionalt och nationella elnätsoperatörer där de än så länge installerat ca 1000st V2G-laddare.
Om man använder bilen som utjämnare till elnätet via V2G ryker tydligen alla batterigarantier har jag läst....

För att det ska vara lönsamt att köra slut på batterierna som hjälp till till elnätet är det ju en förutsättning att priserna hoppar upp och ned så man kan ladda när det är billigt och sälja när det är dyrt.

Ingen vill ju bränna sina batterier gratis.

Det är ju jobbit att ladda upp bilen under blåsiga hösten och sedan sälja strömmen till nätet under kalla vintern när det inte blåser, Kan ju vara jobbit att vara utan bilen under så lång tid.
#1478897
VolvoB20 skrev:Om man använder bilen som utjämnare till elnätet via V2G ryker tydligen alla batterigarantier har jag läst....
Mjae, till och med VW har egna tjänster på G för detta och de brukar vara rätt försiktiga. När man pratar v2g så pratar man inte om att tömma batteriet till nätet utan snarare att använda 6-7% upp och ner. Detta sliter extremt lite per cell.
  • 1
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 70

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]