Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wsemme
Har beställt leverans april :bored:
Någon som vet när handlare får ut nya demobilar?
Alt fått leverans av egen bil? Bara kört T6 ännu.
Användarvisningsbild
av Perra83
Måste man provköra exakt den bil man har beställt?? Det har alltid varit en svår kombo.
Räcker med att veta att man gillar modellen och att man sitter skönt.
T8 long range 👍🏻👍🏻👍🏻 Tror att ja får min i april jag med ;-)
av swethompa
Hämtade ut min XC60 Recharge T8 II R-des ProEdition I (my 22 late) i fredags. Har hunnit köra 100 mil med bilen!
Har laddat batteriet fullt (2ggn) och då visar det en räckvidd på 64 km
Går bra att köra på el i alla fall upp till 125 km/h
Accelererar bra på ren el fr 90-110 km/h
Fick en genomsnittsförbrukning på första långkörningen ca 80 mil på 0,78 l/mil (hälften motorväg hälften landsväg) Kvar el i batteriet när jag kom fram!
Appen fungerar, instrumenteringen fungerar och är snygg!
Google är ett lyft, att enkelt få uppgifter och navigera, och ett och annat skämt!
Fick inte ordning på värmen då bilen gick på el, ca 3-4 mil men det kan vara en inställning, höjde inställningen till 24 grader men det hjälpte inte!
Detta är min femte XC 60 och klart den bästa hittills!
av Wsemme
swethompa skrev: sön 12 dec 2021, 22:21 Hämtade ut min XC60 Recharge T8 II R-des ProEdition I (my 22 late) i fredags. Har hunnit köra 100 mil med bilen!
Har laddat batteriet fullt (2ggn) och då visar det en räckvidd på 64 km
Går bra att köra på el i alla fall upp till 125 km/h
Accelererar bra på ren el fr 90-110 km/h
Fick en genomsnittsförbrukning på första långkörningen ca 80 mil på 0,78 l/mil (hälften motorväg hälften landsväg) Kvar el i batteriet när jag kom fram!
Appen fungerar, instrumenteringen fungerar och är snygg!
Google är ett lyft, att enkelt få uppgifter och navigera, och ett och annat skämt!
Fick inte ordning på värmen då bilen gick på el, ca 3-4 mil men det kan vara en inställning, höjde inställningen till 24 grader men det hjälpte inte!
Detta är min femte XC 60 och klart den bästa hittills!

Kul du måste vara en av de allra första som fått med nya batteriet. 64km låter lovande med tanke på vinter.
Hoppas du får ordning på värmen :x
av swethompa
De tidigare Xc 60 har varit diesel, så för min del är bara det en skillnad!
Det är en enorm kraft att använda alla 455 har provat två gånger och det blir lätt mycket mer än man får lov att köra och jag i alla fall känner lite att jag trycks bakåt i stolen!
Dock det som är riktigt användbart är kraften vid omkörningar, kommer snabbt o mycket jämnt!

Elmotorn bak gör ett bra jobb, och när den inte får fäste kommer framhjulen in snabbt, mycket bättre än jag trott! Fick känna det när jag skulle lämna några p fickor med lössnö! Inte att sladda där inte!

Överhuvudtaget känns kombinationen el/ bensin sömnlös, vilket uppskattas!
av Lockis
swethompa skrev: Elmotorn bak gör ett bra jobb, och när den inte får fäste kommer framhjulen in snabbt, mycket bättre än jag trott! Fick känna det när jag skulle lämna några p fickor med lössnö! Inte att sladda där inte!
Just denna biten har Volvo fått kritik för i tidigare versioner då det bara var elmotor bak.
Din bil har en elmotor fram också för bättre AWD.

Min V90 är hemsk att köra när det är halt. Bensin motorn går igång väldigt ofta och den stängs inte av förens dess uppvärmningscykel är färdig. Blir inte mycket körning på batteri då.

Om jag inte lägger den i Eco läget. Men då får jag å andra sidan ingen AWD vilket behövs när man slirar runt :D

Nej, jag tror denna nya revisionen med 2 elmotorer är en bättre idé.
Användarvisningsbild
av Zanders
@Lockis, Hmm, är det ISG du tänker på? Den har alltid suttit där på TE/Recharge men möjligt att de nyttjar den mer nu kanske, svårt att se hur mycket drivning den kan bidra med när den bara har ca 20-25hk om de nu inte har pumpat upp den också?
av Lockis
Zanders skrev:@Lockis, Hmm, är det ISG du tänker på? Den har alltid suttit där på TE/Recharge men möjligt att de nyttjar den mer nu kanske, svårt att se hur mycket drivning den kan bidra med när den bara har ca 20-25hk om de nu inte har pumpat upp den också?
Man har bytt ut kompressorn och satt dit en hel elmotor fram också.

Sådär ja, ena sidan bytt. Inte jät[…]

Köpa spjällhus.

Vågar man köpa spjällhus på […]

Ok då förstår jag varför jag[…]

Volvo V50 "Mr White"

Helt rätt, och lite läder där s&ari[…]