Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Xanthopteryx skrev: sön 12 dec 2021, 10:00 AndS: Det kommer, snarare än du tror vågar jag påstå. Men ett tips är att ändå vänta lite för priserna kommer gå ner efter ett eller ett par år, och bilens övriga buggar kommer ha städats av (som brukligt är - undvik första årsmodellen och gärna andra, fundera på tredje, helst fjärde :-p )
Och jag som i regel köper när det kommer ny modell, senast inte hos handlaren för visning :-D
Jag följer utvecklingen, tyvärr görs de tester som förekommer i väldigt enkla trafikmiljöer och väderförhållanden i USA, ofta Kalifornien, och med varierande resultat även från Tesla. Och jag är inte ute efter någon vision om "själkörande autonom AI-bil" utan en bil som klarar våra svenska vägar. Kör till 60-70% med PA och 99% med ACC.
Blev en del OT nu men som noterats tidigare kanske rosten inte är framtida orsak till problem/skrot utan helt andra orsaker. inte ens med de bilar vi pratar om i denna forumdelen.
av III
Å andra sidan, när 240 var i ropet, då lät det ungefär såhär, 740, nä, det är en sämre bil... Men det var den ju inte och så har det hållit på. Varje ny modell har ju blivit bättre, undantaget kanske första årsmodellerna med barnsjukdomar. Finns ju undantag. Volvo 400-serien som var ännu sämre än 300-serien. När P2-bilarna kom så skulle de inte bli tio år. Alldeles för avancerade. Undantaget vissa årsmodeller som är känsliga för elfel så är det ju väldigt tåliga bilar. Bra rostskydd och elsystem. Men efterföljande modellserier har ju tyvärr sämre rostskydd, man fick ju mycket av Fords grundkonstruktioner att jobba med. Hur elsystemen kommer hålla får vi se. Så jag både tänkte och tror att SPA-bilarna ska i slutet visa sig vara nog så bra som föregångarna. Och tycker inte trådarna handlar så mycket om mekaniska fel, men mycket störande buggar i programvaror. Så kan nog tro att det ändå lovar gott för framtiden när buggarna är lösta. Men och det stora menet är ändå rostskyddet. Jag trodde att Volvo, när de själva fått utveckla bottenplattan skulle se tillbaks på P2 och de rostskyddet, kanske förbättrat ytterligare. Men tyvärr visar ju allt såhär långt att det däremot försämrats ytterligare. Det gör att jag tror att det är rosten som kommer ta bilarna till slut. Rosten som syns på bilderna här och i vi bilägare är ju inte allvarlig. Idag. Men på tok för mycket redan för så nya och dyra bilar för det ska vara bra om kanske fem, tio år. En rimligt välskött s60v70 från -07 är ju i princip rostfri. Undra om vi kommer se det på SPA-bilarna när de är 15 är
av AndS
Ja, det blir spännande för vi står också i en brytningstid med enbart eldrivna fordon, kommer det att påverka när bilar skrotas?
Kommer man att kunna och vilja hålla liv lika länge i enbart diesel/bensinbilar även om inte rosten är ett problem!
Användarvisningsbild
av bem
AndS skrev: sön 12 dec 2021, 14:05 Ja, det blir spännande för vi står också i en brytningstid med enbart eldrivna fordon, kommer det att påverka när bilar skrotas?
Kommer man att kunna och vilja hålla liv lika länge i enbart diesel/bensinbilar även om inte rosten är ett problem!
Volvo har sagt de skall i framtiden limma fast sina batterier i bilen. Så osmidigt det lär bli om nån kan behöva byta batteripack. Föreställ Er ni köper en ny Volvo på SPA 2 plattformen sen som är ren bil med batteriet fastlimmat. Alla batterier åldras. Hur kul kan det vara åka omkring med ett gammalt batteri från när bilen lämna fabrik. Låt säga 15-20 år senare? Det blir väl stenåldersbatteri man åker omkring med. Nja jag är inte övertygad limmade batterier är framtiden i bilar. Hoppas att Volvo gör rätt i sitt val med limmade batterier.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Zed82
III skrev: sön 12 dec 2021, 10:51 Å andra sidan, när 240 var i ropet, då lät det ungefär såhär, 740, nä, det är en sämre bil... Men det var den ju inte och så har det hållit på. Varje ny modell har ju blivit bättre, undantaget kanske första årsmodellerna med barnsjukdomar. Finns ju undantag. Volvo 400-serien som var ännu sämre än 300-serien. När P2-bilarna kom så skulle de inte bli tio år. Alldeles för avancerade. Undantaget vissa årsmodeller som är känsliga för elfel så är det ju väldigt tåliga bilar. Bra rostskydd och elsystem. Men efterföljande modellserier har ju tyvärr sämre rostskydd, man fick ju mycket av Fords grundkonstruktioner att jobba med. Hur elsystemen kommer hålla får vi se. Så jag både tänkte och tror att SPA-bilarna ska i slutet visa sig vara nog så bra som föregångarna. Och tycker inte trådarna handlar så mycket om mekaniska fel, men mycket störande buggar i programvaror. Så kan nog tro att det ändå lovar gott för framtiden när buggarna är lösta. Men och det stora menet är ändå rostskyddet. Jag trodde att Volvo, när de själva fått utveckla bottenplattan skulle se tillbaks på P2 och de rostskyddet, kanske förbättrat ytterligare. Men tyvärr visar ju allt såhär långt att det däremot försämrats ytterligare. Det gör att jag tror att det är rosten som kommer ta bilarna till slut. Rosten som syns på bilderna här och i vi bilägare är ju inte allvarlig. Idag. Men på tok för mycket redan för så nya och dyra bilar för det ska vara bra om kanske fem, tio år. En rimligt välskött s60v70 från -07 är ju i princip rostfri. Undra om vi kommer se det på SPA-bilarna när de är 15 är
Har svårt att förstå resonemanget att elproblem kommer att vara ett större problem än rost. Det är inte direkt så att komplexa bilar började byggas för några år sedan. Det finns massor av 10-20 år gamla Mercedes, BMW etc. med massa elektronik där skrotdöden snarare beror på rost eller drivlineproblem.
av Xanthopteryx
El i form av högspänningen som används i batteribilar kan definitivt ställa till det med tiden

10-20 år gamla bilar hade inte i närheten av den komplexa elektronik som är rådande i dag.

Men vi får se vad framtiden har att säga.
av Zed82
Xanthopteryx skrev: mån 13 dec 2021, 06:34 El i form av högspänningen som används i batteribilar kan definitivt ställa till det med tiden

10-20 år gamla bilar hade inte i närheten av den komplexa elektronik som är rådande i dag.

Även om vi pratar Mercedes S-klass och BMW 7-serie exempelvis? Nu menar jag i jämförelse med SPA-bilarna. En vanlig V90 eller V60 exempelvis.
Användarvisningsbild
av bem
Xanthopteryx skrev: mån 13 dec 2021, 06:34 El i form av högspänningen som används i batteribilar kan definitivt ställa till det med tiden

Jag undrar jag om inte laddhybriderna ligger risigast till med att elektronikfel kan dyka upp lättare med tiden? Den har ju både elmotor med högspänningsbatteri och styrenheter för det och så en vanlig förbränningsmotor med dess styrelektronik. Kanske en ren elbil blir mindre risk för elstrul jämfört med laddhybriden.
Har en laddhybrid själv (V90 T6 Recharge 2022).
/Bo
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 35
Magnetkoppling AC

Som du skrev. Muttern i mitten sen brukar jag f&ou[…]

Köpråd v50/s40 /c30

Hej, jag är på jakt efter en först[…]