Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
vjohnj skrev: fre 10 dec 2021, 13:45 Om man inte vill lufta och ha sig, så kan man byta all vätska i behållaren.
Ja nä allt blir inte bytt i hela system. Men bättre inte inte alls.
Nja, fukten i bromsvätskan lägger sig längst ner. Det finns en gräns hur mycket vatten bromsvätskan kan ta åt sig, sen blir det fukt/vattendroppar som lägger sig längs ner, typ ute vid oken men kan hamna även jag hydraulenheten då det kan bli lägsta punkten på delar av systemet. Så rent krasst, ska man byta bara delar av vätskan, behåll det i behållaren och byt ute vid hjulen. Behållaren är av plast och har inga problem med vatten. Det är detta som gör det lurigt att möta fukthalten i behållaren. Den kan vara ok men på tok för hög ute vid hjulen. Men byta vartannat år kan jag tycka är överkurs, i alla fall om man betalar själv. Men kanske efter fyra fem år.
Detta tycker jag är intressant.
Jag har bytt en gång på nio år.
Att byta i behållaren är enligt mig utan hjälp. Likaså att mäta fukthalten i burken.
Mäter man fukthalten i burken så vet man bara fukthalten i burken. Är den dålig så byter man överallt inkl. bromscylinder.
Mäter man i burken och det drar in fukt vid oken så har man ju lurat sig själv. Oljan pumpas ju inte runt i systemet så skicket i burken behöver ju inte motsvara skicket vid oken.

Personligen anser jag att oljan SENAST skall bytas om den börjar bli svart vid oken. Men, om man orkar öppna för att pumpa ut olja för att kontrollera så kan man ju lika gärna fortsätta pumpa tills det är bytt.

Jag tycker man bör byta oftare på automat än manuellt växlade bilar.
Drar du tungt byter du oftare.

Personligen så skulle jag byta varje gång jag byter bromsar om jag inte får någon indikation på något annat.
Ett byte på nio år låter alldeles för sällan..
Volvos 2-årsrekommendation är kanske i andra ytteränden men jag kommer numera att hålla mig inom 3 år med erfarenheten som beskrivs ovan.
Ett litet sidospår. Jag har vaccumbaserad bromsvätskebytare. Någon som har tips om hur man kommer åt bromsvätskan i behållaren vid byte så man slipper köra hela behållarinnehållet genom systemet vid byte ? Förr gick det ju att ta bort skvalpskyddet för att komma åt. Men inte nu längre.
LottaGroning skrev: lör 11 dec 2021, 19:20 Kanske med ett minimalt sugrör typ old school. var man nu ska få tag i det ?
Går ett kasserat bromsrör i? Det skulle ju gå att platta till på ena ledden om det nu är en "slits" i skvalpskyddet..?

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]