Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tog mig för att byta kylarvätska på min XC 70 -99.
Öppnade ventil i botten på kylaren och bak på motorn.
Fick ut ca 5 liter, men enligt specifikationen ska kylsystemet rymma 7 liter.
Var gömmer sig resten? I värmepaketet kanske? Fast jag körde på full värme strax innan så det borde väl vara öppna spjäll till den, eller har ECC några specialventiler så att kylarvätskan stängs inne?

Någon som vet???

Passade på att byta termostat samtidigt och nu kommer värmen betydligt snabbare i cupén. Kostade ca 160kr på bilia. Nice price!

George
Georg skrev:Tog mig för att byta kylarvätska på min XC 70 -99.
Öppnade ventil i botten på kylaren och bak på motorn.
Fick ut ca 5 liter, men enligt specifikationen ska kylsystemet rymma 7 liter.
Var gömmer sig resten? I värmepaketet kanske? Fast jag körde på full värme strax innan så det borde väl vara öppna spjäll till den, eller har ECC några specialventiler så att kylarvätskan stängs inne?

Någon som vet???

Passade på att byta termostat samtidigt och nu kommer värmen betydligt snabbare i cupén. Kostade ca 160kr på bilia. Nice price!

George
Det finns ingen ventil som stänger vattnet alls till kupen. Men konstruktionen är sån att den blir inte tomt. Det saknas som du säger runt 2 liter.
Användarvisningsbild
av Nexus
värme paketet sitter ju ganska lågt så jag tror vattnet stannar kvar där och i ledningarna. Räkna du med vättskan i expansions kärlet?? Har någon annan en bättre teori så ger jag mig direkt (W)
av Georg
Tack Pettson och Grammse!

Det är nog som ni säger att de där sista litrarna blev kvar i värmepaketet.
Jag mätte både kylvätskan som jag tappade ur och kylvätskan som jag fyllde på med och då var expansionskärlet vätska medräknat.
Det reder sig säkert med den nya kylarvätskan som blandar sig med den gamla. Vätskan som jag tappade ur var ganska klar och fin, så det var nog inte mycket skit i systemet.
Nu kan jag iallafall bocka av att jag bytt kylarvätska och det känns bra.
Det var ganska enkelt faktiskt!

In på OK:s gör det själv, hissade upp bilen, bort med undre främre plastskyddet och öppnade ventilerna och tog bort undre slangen.

Ut rann kylarvätskan.

Ner med bilen. Bort med termostathuset (två torxskruvar). Bort med tillhörande kylarslang från kylaren. Spolade kylaren genom övre kylaröppningen med vanlig vattenslang. Spolades motorn genom hållarhuset för termostaten med samma vattenslang..

Upp med bilen. Dit med undre slangen och skruvade igen ventilerna.

Ner med bilen och dit med slangen i övre delen på kylaren och hällde i nyblandad kylarvätska genom slangen tills det rann ut ny fin kylarvätska från termostathållarhuset.

Dit med nya fina termostaten och skruvade fast termostathuslocket och toppade av expansionskärlet med vätska till maxnivån.

In och betalade hyran och belönade mig själv med en kexchoklad och sen ut i vinternatten med en varm och go volvo.

Georg
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]

Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]

Polestar 2 är trevlig att köra, men f&[…]