Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _lucifer_
Har hört att diskmedel inte skall användas på lackade ytor pga tensiderna, eller vad det nu var. Rätta mig om jag yrar i nattmössan :)

Själv tycker jag att vaxet försvinner rätt fort på mina bilar. Har testat en rad olika prodekter som Turtle, Sonax och nu senast Sonax hårdvax av det lite dyrare slaget.... det senaste tycker jag funkat bäst, men är ändå inte riktigt vad jag förväntat mig.
När jag jobbade som rekondare så använde vi Hagmans produkter. Har inte testat det på mina bilar då dom flesta tycker att det är riktigt dåligt, men kanske mest pga att det säljs på Ö&B. :)
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag vet faktisk inte, men i min instruktionbok står det att det går att tvätta med vanligt flytande diskmedel.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Fluffen skrev:Jag vet faktisk inte, men i min instruktionbok står det att det går att tvätta med vanligt flytande diskmedel.
Instruktionsbok till vilken bil?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Till min 945:a, det stod också i instruktionsboken till min gamla 740 som jag hade.
Har för mig att det står i instruktionsboken till min 240 också för den delen.
Användarvisningsbild
av falcon
Är inte bilen helt ren innan man vaxar den så håller vaxningen sämre, ett bra grund arbete är A och O om man vill ha en vaxning som håller.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Är bilen inte helt ren så får man så fina polerrosor på köpet. :lol: 8)
av Pachipachihand
falcon skrev:Är inte bilen helt ren innan man vaxar den så håller vaxningen sämre, ett bra grund arbete är A och O om man vill ha en vaxning som håller.
Precis som när man börjar tvätta bilen med svamp,är inte bilen ren får du ju repor på köpet,det är ju poleringen som är det krävande inte att lägga på ett lackskydd. Jag använder alltid avfettning även om jag har en lackskyddad bil,för att minimera risken att sandblästra bilen.
Användarvisningsbild
av Rillee
_lucifer_ skrev:Har hört att diskmedel inte skall användas på lackade ytor pga tensiderna, eller vad det nu var. Rätta mig om jag yrar i nattmössan :)
och där inga tensider i bil schampo då?
av jbl
Har för mig att diskmedlets salt kristaller kan ställa till det.

Bilschampoo ska tydligen inte ha detta.
Användarvisningsbild
av Rillee
Bil schampo innehåller ofta vanligt "kok salt"

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]

Hela tiden eller bara när du gasar?

Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]