Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
bilman skrev:Jag ringde till de 4 ställen där bilen har servats alla år. På volvo cars avrådde mig verkstadskillen från att köpa bilen!!!!!!!!!!!!!!
Dyra reparationer är på väg då bilen är snart på 10 års ålder och ingen försäkring överhuvudtaget täcker maskinskador. Börja bli mer och mer tveksam. Bilfirman vill ha 120 000, jag räknade med reparationer för 20 000, erbjud 100 000, det gick de inte alls på, vill inte pruta alls.
Det är ju mer relaterat till åldern än motortypen.
Att pruta på beg bil på marknaden som råder är nästan omöjligt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Lövet skrev:En spridare som fungerar vid leverans men går sönder efteråt är inte alls säkert att den kommer gå igenom som reklamation. 6månaders regeln säger inte "allt som går sönder inom 6 månader är en reklamation" utan "sådant som kan ha varit trasigt vid leveransen utan att märkas räknas det som ursprunligt inom 6 månader" Jag har själv varit i ARN om ett elektroniskt fel och jag fick tydligt avslag. Fungerade det vid leverans och går sönder efteråt gäller inte KKL - för det skyddet krävs garanti.
Så kan det vara, man får argumentera för sin sak och ibland går det vägen. Precis som många återförsäljare av rang blåljuger om sitt ansvar kan man använda detta verktyget med som hävarm.

Det betalade sig på min förra T4f som spridarna gick sönder på, de jag köpte bilen av gick efter lite knorr med hänvisning till"Om konsumenten klagar på ett fel under det första halvåret antas det ha funnits vid köpet" och så klart annat där till. Samt att den stannade på motorvägen vilket kunde anses som trafikfarligt och gav mig ännu mer poäng för att ta hem den lilla striden. Samma med nuvarande VEA som drog olja vilket blev tydligt tre månader efter köp, det fick försäljaren ta hand, detta var kanske ännu tydligare att det felet fanns där sedan tidigare. Hur som är det bra att läsa på om KKL och det kan betala sig ;-)
av bilman
Nu hänger jag inte med, V70 som det var tal om var T4F, men T2,T3,T4 och T5 är ren bensinare, vi slipper väl problemen med etanol och spridar - och bränslepumpbyte, eller?
av errim
Hej. Blir lite trött på allt osakligt smutskastande av E85. Min dotter kör en v70 T4F. Den har alltid körts på E85, har gått ca 8000 mil. Den har ALDRIG haft något fel överhuvudtaget.
Om spridare och bränslepump var av undermålig kvalité är det inte etanolens fel. Kör själv min bifuel på E85 vid de tillfällen då jag inte har gastankstation i närheten. Min 240 -92 har jag konverterat till E85 (går inte att köra på bensin) ser bara fördelar med det. T ex mindre eller nästan ingen koksbildning, oljan blir inte smutsig utan är fortfarande klar vid oljebyte, alltså avsevärt mycket mindre slitage på motorn. Det finns försök på detta där man jämför en motor som gått på bensin kontra etanol. Inget slitage, nästan ingen sot i den som gått på etanol. Det var i USA någonstans, kommer inte riktigt ihåg var jag såg det. Så för mig och med mina erfarenheter är E85 det bästa flytande bränslet! Tyvärr har E85 blivit väldigt dyrt i Sverige. Jag respekterar att andra har andra åsikter men i så fall att de är sakligt grundade.
Med vänlig hälsning, Bengt
av Lövet
bilman skrev:Nu hänger jag inte med, V70 som det var tal om var T4F, men T2,T3,T4 och T5 är ren bensinare, vi slipper väl problemen med etanol och spridar - och bränslepumpbyte, eller?
Nej för etanolen är inte orsaken. Det går sönder spridare och pumpar på rena bensinare också.
Användarvisningsbild
av TommyP86
bilman skrev:Nu hänger jag inte med, V70 som det var tal om var T4F, men T2,T3,T4 och T5 är ren bensinare, vi slipper väl problemen med etanol och spridar - och bränslepumpbyte, eller?
Du säger att du ska köpa v40 nu, så det var ett inlägg baserat på det.
av Rådlös
Errim: Är det denna filmen du har sett?

Där öppnar dom en Chevamotor, avsedd för bensin men har körts på E85. Filmen är lite suddig och har dålig belysning, men man får ett budskap i alla fall.

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027[…]

Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]