Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Rådlös skrev:Det här är en Megatråd och jag har inte följt den i någon större helhet. Men det som sägs i följande inslag är något av det bästa jag har hört på länge. Följ med:
Björn Gillberg är ju en känd galning! Han är klimatförnekare och tror på var och varannan konspiration. Inte mycket vettigt som kommer från den kanalen inte. Bild
joel80 skrev: fre 10 dec 2021, 10:36
Verdi skrev:
StefanN skrev: fre 10 dec 2021, 09:34
Ja, om man skrotade den bilen efter två år, men nu kan ju istället nån annan köpa en bra begagnad bil och byta ut sin ännu äldre bil.

Exakt. Det behövs alltid nya bilar i "systemet". Bilar krockas, rostar bort...

Finns även andra dimensioner än miljön. Bilar blir bättre och säkrare hela tiden. Jag skulle aldrig sätta mig och min familj i en gammal bil när jag vet hur mycket både den passiva och aktiva säkerheten har förbättrats. Antisladd, krockkuddar, deformationszoner osv osv.
Håller med.
Skulle inte vilja ha en 30 år gammal bil som bruksbil med den "säkerhet" som var standard då. En modern Zoe är troligen bra mycket säkrare än de flesta 30 år gamla bilar trots de extremt dåliga resultatet i testet.

Man ska även komma ihåg att det krävs mycket mer för att få 5 stjärnor nu än det gjorde för 10 år sen. Dvs kraven i NCAP-testerna ökas kontinuerligt.
lennarte skrev: fre 10 dec 2021, 10:18
Verdi skrev:
StefanN skrev: fre 10 dec 2021, 09:34
Ja, om man skrotade den bilen efter två år, men nu kan ju istället nån annan köpa en bra begagnad bil och byta ut sin ännu äldre bil.

Finns även andra dimensioner än miljön. Bilar blir bättre och säkrare hela tiden. Jag skulle aldrig sätta mig och min familj i en gammal bil när jag vet hur mycket både den passiva och aktiva säkerheten har förbättrats. Antisladd, krockkuddar, deformationszoner osv osv.
Om man byter i typ vart tionde år eller så istället så tror man gör mer nytta för naturen. Dagens motorer är ju inte så mycket bättre än för 10 år sedan. Dom är ju tvungna att ha tillsatser och partikelfilter t.o.m på bensin motorer numera. Det ser jag som en tillbakagång för bilfabrikanterna, fick köra till verkstaden (Subaru återförsäljaren) för att rengöra partikelfilter på vår nya Subaru XV. efter 300 mil :-o :-o inte undra på att "folk" byter bil när garanti gått ut :P

Varför skulle det göra mer nytta? Lyft blicken.
Verdi skrev:
Micce1980 skrev: ons 08 dec 2021, 23:55 Uppförsbacke för Zoe
https://www.dagensps.se/motor/noll-stja ... e-elbilen/
Säkerheten har väl ingenting att göra med att det är en elbil?
Nej och det har jag ej heller skrivit, det är tydligen bara en dåligt konstruerad bil ur krocksynpunkt vad det verkar oavsett vad den drivs framåt av. Men det blir en uppförsbacke för deras Zoe-modell med detta betyg
joel80 skrev:
Rådlös skrev:Det här är en Megatråd och jag har inte följt den i någon större helhet. Men det som sägs i följande inslag är något av det bästa jag har hört på länge. Följ med:
Björn Gillberg är ju en känd galning! Han är klimatförnekare och tror på var och varannan konspiration. Inte mycket vettigt som kommer från den kanalen inte.
Men du. Måste bara fråga vad är bra/vettiga kanaler/åsikter i din värld så alla vet vad som kan länkas utan att vara störande?
William85 skrev:Ja kraven ändras. Zoe fick 5 stjärnor när den kom för snart 10 år sen, samma bil som idag men hårdare krav.
Inte samma bil idag tydligen! Dom har i nya modellen kraftigt försämrat sidoskyddet. Krockkuddarna på sidan skyddar nu inte längre huvudet! Bild

Nedgraderingen av Zoe förvånar mig inte ett dugg, jag tycker mig se samma trend i all produktutveckling. Tiden när man kunde förbättra alla egenskaper är förbi, nu kan man göra optimeringar på en egenskap men då blir någon annan sämre i stället. Bilindustrin är väldigt fokuserad på att optimera vinst och kunderna bländas av elektroniska finesser, vilket gör att mekaniken blir allt smäckigare, rostskydd prutas bort ( se andra trådar här) och livslängden blir allt kortare. Den utvecklingen är inte i linje med ett hållbart samhälle..
@joel.

Gissningsvis skulle de flesta välja volvo 740 över Zoe i en frontalkrock mellan de båda.

Fysikens lagar är svåra att bortse från.

Krocktester utförs oftast med 2 lika bilar eller ett fast föremål. Därför kan en småbil få 5 stjärnor.
Så ser ofta inte verkligheten ut.
Verdi skrev:
lennarte skrev: fre 10 dec 2021, 10:18
Verdi skrev:

Om man byter i typ vart tionde år eller så istället så tror man gör mer nytta för naturen. Dagens motorer är ju inte så mycket bättre än för 10 år sedan. Dom är ju tvungna att ha tillsatser och partikelfilter t.o.m på bensin motorer numera. Det ser jag som en tillbakagång för bilfabrikanterna, fick köra till verkstaden (Subaru återförsäljaren) för att rengöra partikelfilter på vår nya Subaru XV. efter 300 mil :-o :-o inte undra på att "folk" byter bil när garanti gått ut :P

Varför skulle det göra mer nytta? Lyft blicken.
Om förste ägaren kör längre med bilen så blir den fömodligen mer och bättre underhållen och håller längre och kanske håller i 20 år utan vidare. Och kan glädja fler ägare. Ju färre tillverkade bilar desto bättre för miljön. Nu är det ju skillnad på tjänstebilar och "vanliga" bilar, men om man förlängde från nuvarande 3 år till 5 år hade det varit en bra början. Hur länge håller en tjänstebil? Jämfört med en privatägd. Tjänstebil har ju oftast rullat fler mil, men det är ju ofta karossen som ger upp först
  • 1
  • 272
  • 273
  • 274
  • 275
  • 276
  • 445

På S/V70 släpper galonklädseln i i[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Då får det bli balkbyte. Och framvagns[…]

Ingen aning dessvärre. Gissar att vevaxelgiva[…]

Samma läge här. C30 -08 2,0d Bytte batt[…]