Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EPR
Hej, jag köpte en Volvo V60 T3 automat 2018 under sommaren 2020. På första servicen i november i fjol kontrollerade de bromsvätskan genom att mäta fukthalten, och konstaterade att den inte behövde bytas.
På andra servicen i november i år ville de byta bromsvätskan eftersom den ju ska bytas vartannat år, men då bad jag dem att återigen mäta fukthalten vilket ledde till att den inte byttes eftersom fukthalten fortfarande var tillräckligt låg.
Frågan är: är jag dumsnål som inte byter? Litar ju på serviceteknikern som mätt, men samtidigt "ska" man ju byta vartannat år.

Bilen står i varmgarage och körs ca 1200 mil om året.
Nä, det tycker jag inte, jag har rullat 10k och 6år med XC60in nu, aldrig bytt olja, endast kollat fukthalt. 850in körde jag 9år med, bytte aldrig olja, ska väl tillägga att jag aldrig på någon bil bytt bromsolja. Kollar fukthalten egg per år, det räcker i min värld.

förstår överhuvudtaget inte nyttan med att byta vartannat år. Men de finns säkert lika många här som hävdar att man MÅSTE byta olja, så gör som du själv känner för.
Användarvisningsbild
av Cotag
Finns ju en del bilar här på forumet som fått problem med att bakbromsarna ligger på och några har fått bytt ABS-enhet för att den orsakat problemet.
Kunde mer frekvent byte av bromsvätska kunna hindra att några ABS-enheter lagt av? Kanske?
Jag håller precis på att renovera ett par bromsok som var rejält korroderade inne i cylindrarna. Och jag som brukar byta bromsvätska typ vart 3-4 år.. Måste ha glömt något byte :x
Tydligen kryper det in fukt i bromsoken, det kommer man inte att märka om man mäter fukthalt på vätskan i behållaren.
Jag ska skärpa mig, får bli max 3 år mellan bytena. Och kanske lite luftning däremellan så att den sämsta vätskan i oken åker ut..
Ok är ju relativt enkla att byta men jag vill absolut inte få problem med ABS-enheten.
Kanske bör nämna att jag är inne på mitt 22:a år på V70:n, har haft den sen den var ny :-)
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Något man lätt glömmer bort är att bromsvätskan även går till kopplingen på manuelltväxlade bilar. Brukar byta vätska varje år och har aldrig haft problem med rostbildning varken varken i bromsar eller koppling.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Erik Å skrev:Jag håller precis på att renovera ett par bromsok som var rejält korroderade inne i cylindrarna. Och jag som brukar byta bromsvätska typ vart 3-4 år.. Måste ha glömt något byte :x
Tydligen kryper det in fukt i bromsoken, det kommer man inte att märka om man mäter fukthalt på vätskan i behållaren.
Jag ska skärpa mig, får bli max 3 år mellan bytena. Och kanske lite luftning däremellan så att den sämsta vätskan i oken åker ut..
Ok är ju relativt enkla att byta men jag vill absolut inte få problem med ABS-enheten.
Kanske bör nämna att jag är inne på mitt 22:a år på V70:n, har haft den sen den var ny :-)
Bra jobbat. 22år med samma bil. Jag skulle få ångest.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Jag har inte heller bytt min bromsvätska då min servicetekniker inte påpekat alls att jag ska byta den även när jag bytte bromsbelägg nyligen. Under mina 5 år och som jag haft min V60 2015 16k mil har jag inte gjort det.

Sen tittar man i VOC appen står det att allt är okej men den kanske bara menar på att mängden är korrekt. Besiktningen sa också att bromsarna var jämna och bra.

Men det kanske är dags att göra det nästa år eller kanske man ska vänta till nästa bromsbyte.
Bilagor
D7C8CAD1-6C2B-489A-B84D-C286D74E3473.jpeg
D7C8CAD1-6C2B-489A-B84D-C286D74E3473.jpeg (142.7 KiB) Visad 2220 gånger
Bästa vapnet jag hittat hittills mot fukt och korrosion:
Bilen i garage (+5C) tillsammans med en kondensavfuktare ställd på 70%
Och så en oscillerande bordsfläkt ställd vid varje hjul då bilen är blöt.. Bromsar och chassie är torra på ett par timmar, behöver jag förklara varför det är bra? :-D

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]