Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilman
Har på lut en V70, 201,miljöbränsle/hybrid. Har bilen tankas E85 så kan följande enligt vad jag har läst förväntas: Igensatta spridare , slitna gummipackningar, igensatt bränslepump. Om olyckan är framme: Byte av spridare och gummipackningar 14000:-, byte bränslepump 13000:- Etanol smörjer mycket sämre än bensin. Stämmer detta erfarenhet mässigt? Hur undersöker man detta? Ska man förhandla ned priset med 27000:-? Det känns naivt att tro att den tankats med bensin då etanol var riktigt populär för 10 år sedan, sedan försvann etanolmotorerna över en natt när motorhaverierna duggade. Bilen i övrigt är fin. Men men etanolpåverkan? törs jag köpa?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Beror på om spridarna är bytta mot de nya med, det bör ju samtliga i princip vara vid detta laget. Bränslepumpen kan man räkna med att få byta med ja, men 13 000kr för denna? :-/ De siffror jag fick handlade om runt 7000kr.

Inget fel att köra på etanol men dessa spridare och bränslepump borde de bytt gratis vid en service för de var sanslöst dåligt konstruerade. Hade nog varken tålt bensin, etanol eller evianvatten

Fordlådan(?) om man nu kan kalla den för det har börjat visa sig strula ibland men den bör väl klara sig om man följer bytesintervallen på oljan(?)
av Rådlös
Bilman: Hur mycket tror du bensin smörjer? Häll några droppar i handen och kolla vad som händer. Det avdunstar på nolltid och om du upprepar experimentet tillräckligt många gånger så torkar din hud ut och spricker.
Det skulle troligen bli ungefär samma med etanol. Men etanol har två fördelar i sammanhanget. Etanol går att dricka (utspädd). Om du bara är måttlig så överlever du det. Försök dricka bensin, så får vi andra se vad som hände. Du själv lär vara någon annan stans då.
OBS! Etanol och E85 är i detta sammanhanget inte samma sak. Men etanol ingår med 85% i E85. Och E85 är odrickbart!
Den andra fördelen med etanol är att det har en lägre förbränningstemperatur än vad bensin har. Därför är det fördelaktigare i förbränningsrum och ventilsäten då dom inte slits lika mycket med den lägre temperaturen.
av bilman
Tackar så mycket !Det tappades en siffra i texten, det ska vara V70 2012 och enligt ägaren etanol på sommaren och bensin på vintern. Gäller fortfarande tal om byte av spridare och bränslepump? Bränslepump går på 7000, vad kostar spridarbyte?
av Lövet
Nej man behöver inte sitta och räkna med spridarbyten mm på en t4f. Det har hänt, men det händer på bensinarna också! De flesta som ser så mycket problem med etanolbilar har aldrig ägt någon själva alls...
av bilman
Jag ringde till de 4 ställen där bilen har servats alla år. På volvo cars avrådde mig verkstadskillen från att köpa bilen!!!!!!!!!!!!!!
Dyra reparationer är på väg då bilen är snart på 10 års ålder och ingen försäkring överhuvudtaget täcker maskinskador. Börja bli mer och mer tveksam. Bilfirman vill ha 120 000, jag räknade med reparationer för 20 000, erbjud 100 000, det gick de inte alls på, vill inte pruta alls.
av Lövet
Du kan ju inte pruta för reparationer som inte har hänt än. Jag förstår att bilfirman inte prutar, de kommer sälja bilen ändå i dagens läge.
Användarvisningsbild
av Micce1980
@bilman, Har ens spridare eller bränslepump bytts tidigare? Då hade jag kunnat köpa men aldrig annars, det enda du får är ju 6 månader via konsumenköplagen om dessa går sönder men det räcker ju inte längre än så sen heller tyvärr. Hade inte heller godtagit ett lägre pris om jag var de, de ska ju ha marginaler till att laga bilen och kanske där till. Kan gå om man förhandlar bort KKL och där sedan ett lägre pris, då har de inget ansvar alls efter affären. Tycker gott man kan räkna med att dessa två saker fallerar, det finns allt för många exempel i mitt tycke i alla fall, dels av egen erfarenhet.

Sen finns det ju 2.5FT med mera och många andra rätt så kul bilar så det är väl bara att fiska vidare om inte annat :)
av Lövet
En spridare som fungerar vid leverans men går sönder efteråt är inte alls säkert att den kommer gå igenom som reklamation. 6månaders regeln säger inte "allt som går sönder inom 6 månader är en reklamation" utan "sådant som kan ha varit trasigt vid leveransen utan att märkas räknas det som ursprunligt inom 6 månader" Jag har själv varit i ARN om ett elektroniskt fel och jag fick tydligt avslag. Fungerade det vid leverans och går sönder efteråt gäller inte KKL - för det skyddet krävs garanti.
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]