Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Såg en C40 på elbilsmässan nu i helgen och noterade Pirellis All season-däck på, vilket också genererat en hel del kritik.

Är det nån som fått såna däck på och använt dem i det för årstiden ovanligt vintriga väglaget? Hur upplever ni dem isåfall? :)

Funderar själv på dessa eller Michelin cross climate 2 som mellansäsongsdäck vår/höst.
Ja, med all respekt för att de säkert försökt få till ett däck som klarar både sommar och mildare vinter så borde dessa all season-däck väl ha sin sweetspot nånstans däremellan tänker jag, när det är lite för kallt för ett vanligt sommardäck och lite för varmt eller barmark för ett vinterdäck.

Pirelli fick bra betyg, 2:a efter Michelin, i testet nedan iaf:

https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm

På en bil som T8 känns det väl inte som nån dum idé att isåfall komplettera med dedikerade sommardäck av bra kvalitet :)
Visst är det bättre med två uppsättningar däck än en om klimatet varierar mellan -15 grader på vintern och +30 grader på sommaren.

Det jag är lite nyfiken på är om de inte skulle vara rätt så optimala för mellansäsongerna och alltså köra nåt i stil med nedan:

Vinter: dubb
Vår : all season
Sommar: sommardäck
Höst: all season
Har provkört däcken du nämner, däck som endast rullat ett par mil. Gick långt ifrån ”all out” utan körde normalt ihop med vissa rappa omkörningar, snabbare kurvtagningar, hastiga inbromsningar och olika backklättringar på samtliga vägunderlag som västkusten bjöd på under förra veckan. Den knappa tiden vi hade bilen gör min åsikt mindre kritisk än vad den kanske borde vara.

Är en däck-nerd och förespråkar sommardäck samt friktions- eller dubbdäck baserat på årstid, det gör att beslutet om att kompromissa när det kommer till däckval är något jag slipper. Har inte riktigt heller köpt Volvos nya tänk angående en ”staggared” uppsättning däck, precis som på XC40 P8.

Vår S90 T8 Recharge med 5 mm friktionsdäck eller vår S60 D4 VEA med tre säsongers gamla dubbdäck inspirerar till mer självförtroende under vinterkörning.
Tack för återkoppling Recharged! Jag tänker mig alltså inte att de ska ersätta dedikerade sommar/vinterdäck för mig utan komplettera dessa under mellansäsongerna, typ tills det blir vinterväglag och när det börjar bli varmare på vårkanten. Kanske från några plusgrader och upp till 10 grader.
Byta hjul 4 ggr / år alltså
MThorsen skrev:Tack för återkoppling Recharged! Jag tänker mig alltså inte att de ska ersätta dedikerade sommar/vinterdäck för mig utan komplettera dessa under mellansäsongerna, typ tills det blir vinterväglag och när det börjar bli varmare på vårkanten. Kanske från några plusgrader och upp till 10 grader.
Byta hjul 4 ggr / år alltså?
Jag och ett par kollegor har haft en XC40 med sagda däck till låns i ett par veckor nu...i vinterväglaget på västkusten det senaste har det fungerat överraskande bra (jag är skeptisk till detta i grunden). Flera kollegor är helt nöjda men jag och en annan tycker inte det är lika bra som våra privatbilar med riktiga vinterdäck, jag personligen tycker det är OK, men känns en aning "osäkrare"... Den andre kör dubbat till vardags så hans upplevelse är väl baserad på det.
Jag är dock fortfarande skeptisk av flera skäl och sommarfäste en varm dag en av sakerna, men man får väl prova i sommar..

Så för att summera det hela: Bättre än väntat, men fortfarande tveksam..

/Thomas

Lite rädd för det. De håller i kna[…]

Vägmätare saknas

Känner mig rätt dum i huvet nu men hitta[…]

Fönsterlister

Om du går in på volvopartswebstore.com[…]

Inte så att något påverkar l&aum[…]