Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Efter ha fått hem ett nytt effektsteg efter konstaterande att det som satt i var defekt(med hjälp av en gammal tråd i detta forum) så verkar inte problemet vara löst ändå.

Jag kopplar in det nya steget för test, kopplar på batterijord och jag slår på tändningen för att testa funktion.
Ingen fläkt men kylflänsen på steget är stekhet.
Rycker batteripol och kopplar ur steget när det kallnat, för mätning.

Dessa värden trillar ut:
resultateffektsteg.png
resultateffektsteg.png (184.44 KiB) Visad 639 gånger
Ser ju inte riktigt riktigt ut så jag misstänker måndagsexemplar.
Någon som har någon teori?

Ps. Fläkt fungerar utan missljud och reglaget spänner (ungefärligt) 0v-12v Ds.
Grymt svårt att mäta och få ut något vettigt av värdena då det inte är resistorer utan halvledare i enheten.

Verkar väldigt underligt,

Lägger du på 12 volt direkt på fläkten när du provar den ? Kan den vara trögstartad så den inte snurrar igång med effektsteget inkopplat?
VolvoB20 skrev: ons 08 dec 2021, 09:07 Grymt svårt att mäta och få ut något vettigt av värdena då det inte är resistorer utan halvledare i enheten.

Verkar väldigt underligt,

Lägger du på 12 volt direkt på fläkten när du provar den ? Kan den vara trögstartad så den inte snurrar igång med effektsteget inkopplat?
Nej precis, men man har ju inte så mycket annat att gå på :/
Fläkten går när man "tjuvklopplar" på kontaktdonet och vredet verkar funka så tillvida att det visar mellan 0-12v på kontaktdonet när man vrider upp och ner.

Edit: Ska väl tilläggas att jag inte testat steget inkopplat när det är monterat i sitt lilla krypin utan hängande vid sidan om det nu skulle göra nån skillnad.

Edit2: Kollade med effektsteg nr2(Tack VPARTS för utomordentlig kundservice förresten.) Samma resultat, eller brist på.
På kul mätte jag spänning mellan kylfläns och jord på steget. Är det meningen att det ska vara runt 10-11V där?

Edit3: Nu fick jag upp en felkod(har ej dykt upp tidigare):
DTCCCM-B10B913.png
DTCCCM-B10B913.png (28.4 KiB) Visad 486 gånger

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027[…]

Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]