Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det är inte alla som har förmånen att kunna detaljplanera sin tid veckor och månader in i framtiden. Jag kan bara gratulera ovanstående som verkar kunna göra det. Jag kan inte det. För mycket aktiviteter (främst på jobbet) som bokas relativt sent. Och krasst sett så ser jag mitt jobb som viktigare än att kunna besiktiga bilen. Därför är tillgänglighet betydligt viktigare än pris för mig när det gäller att välja bilprovning.

Att just bilprovning ska vara statligt är inte direkt någon global företeelse. Det flesta länder jag tillbringat tid i har privata bolag här. Naturligtvis under ackreditering. Att det blivit större spridning på kostnaden att besikta bilen (och i snitt dyrare) var precis vad de som bestämde förväntade sig. Beslutsunderlaget var delvis ideologi och delvis tillgänglighet.

Det blir intressant att se vad som händer med Dekra i Sverige. Från utsidan ser det ut som om ackrediteringsprocessen fungerar.

När det gäller bilprovningen har privatiseringen gjort det bättre för mig. När det gäller t.ex. Apoteket så blev det ingen större skillnad -- men då fungerade Apoteket bättre än Bilprovningen, och hade inte samma problem med köer. Systembolaget passar min konsumtion bra. De är billiga på dyrare viner. Jag har här inga behov av tillgänglighet (alkohol går att lagra...). Tillgänglighet och lägre priser på storsäljare har här lågt värde för mig. Men jag förstår de som inte tycker om Systembolaget.
Här i Halmstad hade vi en station för hela regionen, en i Falkenberg sedan var nästa Markaryd. Senare tillkom en i Laholm och en i Hyltebruk också. Väntetider Jaa, månader på våren. Men, bilhandlare och större verkstäder hade "fasta tider". Med kontakter kunde man ringa runt och ofta få en tid samma dag. Numera är här 8 - 10 st i "närområdet" och aldrig någon väntetid, om man lnte är "kräsen" på stationer. Kundvänligt? Javisst!!
Lucif3r skrev: fre 03 dec 2021, 11:32 Att jämnföra systembolaget med besiktning tycker jag är rätt dumt, även när vi bara talar om statligt vs privat. :-D
Det är ingen lag på att du MÅSTE köpa alkohol, däremot är det lag på att bilen MÅSTE besiktas om du vill köra den på allmäna vägar..... Ja, förutsatt att bilen inte är 50+år gammal då ;-)
Jo, visserligen.
För egen del var det hela mer en reflektion över den svenska udda inställningen till vad som ska vara statligt och monopoliserat gentemot vad som inte ska vara det. I det här landet tycks samhällsviktig infrastruktur vara högprioriterat för avreglering och privatisering, medans sådant som egentligen inte är så viktigt (Systembolaget?) tycks vara en helig ko. Tämligen grovt generaliserat.
All avreglering är inte av godo.. Tänker på apoteket. Jovisst är det bra att det finns apotek överallt och en del har öppet sent på kvällen
MEN detta har medfört att försäljningen för respektive apotek går ner och eftersom det är begränsad lagringstid på i princip allt de säljer så vågar de inte längre ha "ovanliga" mediciner i lager!

För övrigt bokar jag Carspect nästa besiktning, de hade helt rätt attityd när jag tvingades göra ombesiktning pga övernitiskhet hos Opus
Erik Å skrev: fre 03 dec 2021, 20:52För övrigt bokar jag Carspect nästa besiktning, de hade helt rätt attityd när jag tvingades göra ombesiktning pga övernitiskhet hos Opus
Jag tröttnade på Dekra häromåret, att ha bokat en tid betydde ändå att man fick vänta minst 45 minuter extra och personalen var stressad. Dock alltid professionella och trevliga, men definitivt en rejäl känsla av att bolaget och strukturen lämnade en hel del att önska...
Vilket kändes som en besvikelse med tanke på moderbolagets (Dekra i Tyskland) anseende.

Har använt Carspect de senaste två åren för våra två bilar, inga klagomål.
Anliggande frambroms 740

Tack för tipset. Vad kan jag använda f&o[…]

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]