ABS-strul både under körning och vid bromsning, sker då och då, men ingen lampa tänds (S70 2,5T -99)
av Svanis - tor 02 dec 2021, 00:30
- tor 02 dec 2021, 00:30
Är en -99a med STC, alltså ej TRACS
Motorn tappar inte effekt när detta sker och ingen lampa tänds.
Började I förrgår efter -6 grader på natten, har 6 km till varmgaraget på jobbet, 30-50kmh sträcka, sker 3-4 ggr under sådan färd, I hastigheter kring 40-55kmh. Sker även vid hemfärd efter 9timmar i varmgarage.
**Uppdaterat: ABS börjar missljuda under körning, fastän ingen fot på bromsen. (Ingen halka var det)
Bilen bromsar inte, bara missljuder från ABS:en -fastän inte riktigt som det låter ABS jobbar vid halka!
Efter applicering av fot på bromsen, så känner jag & hör ABS jobba 5-6sek och återgå till normal broms, man får pumpa och bygga upp lite bromstryck verkar det som.
Ibland kommer det tillbaka direkt, nu senast med max 5 upprepningar.**
Ibland ska jag efteråt bromsar 150 m längre fram och då kan ABS börja jobba när jag börjar bromsa, men upphör efter 2-3sek.
Har nyligen på vänster fram, haft loss hjulspindeln och bytt lager och SKF-drivknut,(kört ca 30 mil efter det).
Jag tyckte jag hanterade ABS-sensorn aktsamt -men antar felet ligger där.
Motorn tappar inte effekt när detta sker och ingen lampa tänds.
Började I förrgår efter -6 grader på natten, har 6 km till varmgaraget på jobbet, 30-50kmh sträcka, sker 3-4 ggr under sådan färd, I hastigheter kring 40-55kmh. Sker även vid hemfärd efter 9timmar i varmgarage.
**Uppdaterat: ABS börjar missljuda under körning, fastän ingen fot på bromsen. (Ingen halka var det)
Bilen bromsar inte, bara missljuder från ABS:en -fastän inte riktigt som det låter ABS jobbar vid halka!
Efter applicering av fot på bromsen, så känner jag & hör ABS jobba 5-6sek och återgå till normal broms, man får pumpa och bygga upp lite bromstryck verkar det som.
Ibland kommer det tillbaka direkt, nu senast med max 5 upprepningar.**
Ibland ska jag efteråt bromsar 150 m längre fram och då kan ABS börja jobba när jag börjar bromsa, men upphör efter 2-3sek.
Har nyligen på vänster fram, haft loss hjulspindeln och bytt lager och SKF-drivknut,(kört ca 30 mil efter det).
Jag tyckte jag hanterade ABS-sensorn aktsamt -men antar felet ligger där.
Senast redigerad av 2 Svanis, redigerad totalt 0 gång.
S70 2,5T 193hk man 1999
S70 2,5T 193hk aut 1998 lågmilare
S70 2,5 170hk aut 1997 sista skatten inbetald,
snart skattefri
S70 2,5T 193hk aut 1998 lågmilare
S70 2,5 170hk aut 1997 sista skatten inbetald,
snart skattefri
- By Rödsorken