Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Bannad
Ja, det kan du ju tycka men.
Vilka länder han jämför framgår dock inte- därav undran.
Jag ser det mer som poänglöst och nonchalant av en minister att nämna det i sammanhanget då folk brottas med tredubblade elkostnader- De drabbade struntar fullkomligt i vad andra länder har för elkostnader.
"Du elkonsument ska helt enkelt vara tacksam att du får en höjning av elpriset som inte ligger i nivå med andra länder"
Andemeningen känns ju mer i linje med Ygemans uttalande.
Hun många är det egentligen som brottas? Jag vet få som har timdebitering och de som har är medvetna och styr sin förbrukning till billigare timmar. Sett till hela November så har vi inte haft extremt dyr el.

Många verkar upprörda utan att det egentligen verkar vara så många drabbade.
Blir det långvarigt kommer det såklart påverka, men där är vi inte än.
av Bannad
En höjning mellan 125- 150 % per senaste månadernas elräkning via miljövänliga alternativ som vatten, vind och sol är föga ovanligt.
Kärnan är, i vår närhet/samhälle har vi föga samma förutsättningar. Och skall motivationen till miljövänligare transportalternativ öka bland Svedalas befolkning förutsetts att argumentationen handlar om din/min egna plånbok.

EPSON skrev:Hur tänker du då och vad bygger du det på?
Citat"- Många verkar upprörda utan att det egentligen verkar vara så många drabbade." slut citat
Många verkar upprörda över att vi har ett par rekorttimmar senaste veckan. Majoriteten av abonnemangen i Sverige har inte timdebitering.
Priset sett per månad är inte extremhögt.
Jag tycker man har all rätt att bli upprörd av själva volatiliteten på priset. Ska man verkligen 2021 behöva hålla koll på priset timme för timme för att inte helt plötsligt betala 500% mer än "normalt" för elen. Ska vi ha samma angreppssätt på priset på mjölk eller 3-månaders räntan på bolån?
Men beställ inte timdebitering då? Det är ju undantaget snarare än regeln att man har det.
SubMarine skrev: ons 01 dec 2021, 23:04 Jag tycker man har all rätt att bli upprörd av själva volatiliteten på priset. Ska man verkligen 2021 behöva hålla koll på priset timme för timme för att inte helt plötsligt betala 500% mer än "normalt" för elen. Ska vi ha samma angreppssätt på priset på mjölk eller 3-månaders räntan på bolån?
Då är det ju bara att inte beställa timdebitering. Det är ju undantaget snarare än regeln att man har det. Det rörliga elpriset ligger när jag tittar nu på 101 öre. Är det jättemycket? (Minns inte hur det var när jag hade "vanligt" elavtal för 2 år sen)
SubMarine skrev:Jag tycker man har all rätt att bli upprörd av själva volatiliteten på priset. Ska man verkligen 2021 behöva hålla koll på priset timme för timme för att inte helt plötsligt betala 500% mer än "normalt" för elen. Ska vi ha samma angreppssätt på priset på mjölk eller 3-månaders räntan på bolån?
Jag har typ timdebitering. De flesta av oss som har det har valt det för att vi aktivt (fast oftast med automatiserad system) vill styra vår största förbrukning till billiga timmar. Då jag också har solceller har jag under ca 8-9 månader per året ofta skapligt mycket egen elproduktion dagtid då elen är dyr.

Min bil laddas automatiskt på billigast timmarna. Min luftvärmepump styrs också mot pris men går även lite under dagen när det är kallt, dock inte under peak-timmar.
Tvätt och diskmaskin kör vi själva, men så svårt är det inte att anpassa de tiderna.

Vill man inte det eller "blir upprörd" förstår jag inte varför man valt timdebitering.
Lås elpriset om du tycker det känns så jobbigt med svängande pris, det är så de flesta har det.

Lövet skrev: Det rörliga elpriset ligger när jag tittar nu på 101 öre. Är det jättemycket? (Minns inte hur det var när jag hade "vanligt" elavtal för 2 år sen)
Mitt elpris just nu ligger på 53öre (ink moms men ex energiskatt och överföring).

Bilen laddar nu och då jag har "smartladdning" får jag halva priset på laddning som elbolaget får styra över.
Totala elkostnaden inklusive alla rörliga avgifter under några timmar nu på natten är under 1kr/kWh för billaddningen. Räcker med 2-3 timmars laddning då jag inte hade tomt och inte behöver helt fullt.
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 70

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]