Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hybq
Hej,
Nästa problem - min frus v70 D3 - 2011, en bil som går och som en dröm.
låg kylvätskenivå stanna snarast - meddelandet kom upp, och stannade för att kika.
Låg precis på LÅG - så svängde inom Volvo och köpte en liter.
När jag startade igen - var meddelandet borta.

Körde hem, och lät bilen vila någon timme.
När jag öppnade behållaren, så fanns det tryck, så när jag plockat bort locket helt, så ökade nivån till MAX igen.
Då fyllde jag inte på något.

Nu idag när hon körde igen - började meddelandet igen.
Ut och kikade när hon kom hem, och samma visa igen. Nivån ligger på LÅG, och när jag öppnar locket, stiger den till MAX.

Tips, trix och hjälp!

Mvh
Kolla om det luktar diesel i kylarvätskan, kolla även om det bubblar där i när motorn är igång. Du få öppna lite försiktigt så inte det sprutar kylarvätska över allt.
Öppna oljelocket på motorn o lukta efter glykol eller oboyfärgad olja.

Har du tur så kan det vara så enkelt som ett defekt lock till expansionskärl, då släpper den inte trycket som det skall och vätskan pressas ut någon annan stans.

Har detta börjat nu när det är kallt ute och dieselvärmaren går så kan det vara där med.
Hej igen!
Har ju färsk glykol hemma , som jag jämför med.
Den nya luktar i princip inget, medan i behållaren svag ”motor” doft - typ avgaser.

Oljelocket kan jag glömma - de lutar så ser inget ner där. Locket på expansionskärlet funkar fjädern , eller sitter i all fall inte fast.

Angående diesel värmaren har jag inte medvetet startat den, vet inte om den går med automatik?

Mvh
hybq skrev:Hej igen!
Har ju färsk glykol hemma , som jag jämför med.
Den nya luktar i princip inget, medan i behållaren svag ”motor” doft - typ avgaser.

Oljelocket kan jag glömma - de lutar så ser inget ner där. Locket på expansionskärlet funkar fjädern , eller sitter i all fall inte fast.

Angående diesel värmaren har jag inte medvetet startat den, vet inte om den går med automatik?

Mvh
Har man inte valt bort den, så går den per automatik under en viss temperatur. 15 grader ligger nånstans i bakhuvudet.
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]