Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fselmer
I samband med bromsbyte fram insåg jag att damaskerna för yttre knuten på båda sidor var totalt slut. Bilen, som är från 2016, har rullat 10 000 mil, V90 D4. Är det fler än jag som "redan" fått göra denna reparation?
av III
Det var tidigt det. Surt. Hoppas du är den ända med det problemet men så väl är det nog inte. Bör ju hålla det dubbla kan man tycka. Och inte vidare kul jobb heller om man ska göra det själv. Och dyrt om man lämnar in. Volvo är nog inte intresserade av goodwill dessvärre.
Användarvisningsbild
av bem
Tänk den uppfinnarjocke som kunde komma på en delbar damask man kunde sätta på och som sen förslöts så den blev som i ett stycke.
Den hade nog sitt på det torra.
/Bo
av AndS
bem skrev: ons 01 dec 2021, 17:34 Tänk den uppfinnarjocke som kunde komma på en delbar damask man kunde sätta på och som sen förslöts så den blev som i ett stycke.
/Bo
Det har funnits men jag skruvade inte med några bilar efter-82 då det blev tjänste/förmånsbil.
Så när de försvann vet jag inte eller om de fortfarande finns.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
AndS skrev:
bem skrev: ons 01 dec 2021, 17:34 Tänk den uppfinnarjocke som kunde komma på en delbar damask man kunde sätta på och som sen förslöts så den blev som i ett stycke.
/Bo
Det har funnits men jag skruvade inte med några bilar efter-82 då det blev tjänste/förmånsbil.
Så när de försvann vet jag inte eller om de fortfarande finns.
Dom är inte bra! Det läcker ut fett i skarven efter några hundra mil. En seriös bilmekaniker vägrar använda dom. Det är en sälj reparation.
Användarvisningsbild
av S65D
Yes, gällde i mitt fall en V90 MY17 som hade gått 9000 mil. Ingen aning när de gick sönder men de fick bytas. Har även läst en liknande tråd här i S/V/XC90-forumet.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Visst fanns det damasker med "dragkedja" för en massa år sen? Men de försvann fort :P
Sen finns ju sådana man limmar ihop, de lär väl inte hålla så länge
Och sen finns "töjbara" varianter som man expanderar med ett specialverktyg och trär över knuten. På så sätt slipper man dela drivaxeln men den måste förstås lossas från hjullagret i alla fall..
På bilarna från 2000 är det löjligt enkelt att lossa ytterknuten utan att ens behöva ta ur drivaxeln. Om man kan tricket vill säga :-D
av lassev40
Erik Å skrev: ons 01 dec 2021, 23:08
Visst fanns det damasker med "dragkedja" för en massa år sen? Men de försvann fort :P
Sen finns ju sådana man limmar ihop, de lär väl inte hålla så länge
Och sen finns "töjbara" varianter som man expanderar med ett specialverktyg och trär över knuten. På så sätt slipper man dela drivaxeln men den måste förstås lossas från hjullagret i alla fall..
På bilarna från 2000 är det löjligt enkelt att lossa ytterknuten utan att ens behöva ta ur drivaxeln. Om man kan tricket vill säga :-D
Jag håller på att byta yttre damasker fram på bägge sidorna på min 2017 v90, tyvärr verkar yttre drivknuten ej vara så enkel att lossa på dessa nyare modeller. Ska prova med en avdragare imorgon men det är trångt och tricket med att använda bulten för att trycka isär yttre drivknuten ser inte ut att fungera längre, hålet är inte genomgående såvitt jag kan se.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Märkligt, det borde rimligen bli dyrare att gänga ett blint hål än ett genomgående eftersom det blir trassligare att få ur spånorna.. :-/
Fel centerhögtalare?

Då jag själv i veckan har häm[…]

B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]