Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:
bem skrev:Hoppas du inte kommer tycka det blir för dyrt ”tanka” din elbil framöver, ingen vet väl hur dyr elen kan bli och hur länge.
Även om man laddar sin elbil ALLA kW på dygnets dyraste timmar på den dyraste dagen (5.50kr kwh) kommer man fortfarande inte ifatt vad det kostar att tanka motsvarande dieselbil per mil. Så det finns fortfarande lite fallhöjd så att säga.
För en som är rätt oinsatt, vad drar en elbil?

Våra truckar på jobbet ligger runt 2kWh vid normal drift, men det är ju inte direkt optimerade saker, och drar tunga lass. Så en elbil lär väl ligga under det åtminstone?
Steffe3 skrev:Våra truckar på jobbet ligger runt 2kWh vid normal drift, men det är ju inte direkt optimerade saker, och drar tunga lass. Så en elbil lär väl ligga under det åtminstone?
Min drar 2.7kwh i snitt men det är en stor tung och i det avseendet ganska omodern elbil. En ny normalstor elbil ska dra under 2kwh och en elektrisk småbil nånstans 1.5kwh. Sen har vi i andra änden bastarder som nya eldrivna Hummer som drar 4kwh per mil...
StefanN skrev:2kWh är ganska vanlig förbrukning på en normalstor bil. Gissar att era truckar inte går i 150 och ska producera värme och annat?
Jo, det låter ju rätt rimligt Bild

Hehe, nej, men lyfta några ton och hålla uppe värme/radio (radion lär vara försvinnande liten del dock).

Då är det ju som nämnt inte så blodigt med till och med 5.50kr

Även om bränslepriset är på väg nedåt tillfälligt, så sker det ju optimeringar på elsidan också.
StefanN skrev: tis 30 nov 2021, 15:48 Tidningarnas elprishysteri kan man ta med en nypa salt, jag kollade lite idag och då kan man binda på 67 öre i upp till 10 år. Jag har bundet på 46 öre ink moms.
Var hittar du det ?
StefanN skrev: tis 30 nov 2021, 16:05 Det med 10 år? Svealands Elbolag och även Stockholms Elbolag har det.
Skärmavbild 2021-11-30 kl. 16.03.40.png
ok, Tackar, Får 110 öre på samma sökning då jag bor i Syd. :mad:
Lite halvt off topic, men hur mycket lägre blir servicekostnaden för en 'renodlad' elbil jämfört med förbränningsmotorer?
Om den är lägre / mycket lägre, så finns ju ännu mer elprishöjd att ta av..? Det är ju milkostnaden som är mest intressant, tycker iaf jag :party:
Steffe3 skrev:
Lövet skrev:
bem skrev:Hoppas du inte kommer tycka det blir för dyrt ”tanka” din elbil framöver, ingen vet väl hur dyr elen kan bli och hur länge.
Även om man laddar sin elbil ALLA kW på dygnets dyraste timmar på den dyraste dagen (5.50kr kwh) kommer man fortfarande inte ifatt vad det kostar att tanka motsvarande dieselbil per mil. Så det finns fortfarande lite fallhöjd så att säga.
För en som är rätt oinsatt, vad drar en elbil?

Våra truckar på jobbet ligger runt 2kWh vid normal drift, men det är ju inte direkt optimerade saker, och drar tunga lass. Så en elbil lär väl ligga under det åtminstone?
Vad menar du med 2kWh? Per mil (som man räknar med elbil) eller per timme?

Min Polestar 2 som ändå är en rätt stor bil med 400hk drar ca 2,1kWh/mil på sommarhalvåret och kring 2.5kWh/mil nu när det är kallt. Jag ligger fortfarande på under 3kr milen även för senaste veckans laddning.
  • 1
  • 261
  • 262
  • 263
  • 264
  • 265
  • 445

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]