Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av finnepower
De är som kena skriver inte den fjädrande vikten som miskar utan den ofjädrade.

jag tror ljudet kommer från stötdämpare/fjädrar.

ska ju slänga på sänkningssats så hoppas jag att oljudet försvinner, om inte blir ju bilen bra mkt snyggare iaf. 8)
av volvo experten
finnepower skrev:Hej! Ny här på forumet så detta blir första inlägget..
Har en s60 2,5t 2004 med lite problem, när jag hade på mina sommardäck (17") så uppstod det nästan hela tiden ett klonkljud vänster fram.
bilen har varit inne på bilia tror de är 4 ggr för detta.
-En gång sa dom stötdämpare sen ändra dom sig o sa att de hörs inget.
-Andra gången hördes de inget.
-tredje gången sa dom att de kunde vara länkarmsbussningen men de va normaltslitage på denna så dom bytte ej. ( hade beg. garanti då)

Bytte bussningen själv men ljudet är kvar.

Nu när jag satte på vinterdäcken 205/50-16 så försvann ljudet. inte hört en enda gång efter det.

Kan de vara att jag lyft bilen så fjädern har avlastats på ngn sätt o rättat till sig?. har sådana gummislangar på fjädrarna men de sitter på andra varvet på fjädern.

Någon som har något förslag?

hade tänkt köpa sänkningssats till våren med nya dämpare o hoppas ljudet försvinner för gott.

/juha
När du monterar sänknings satsen så finns det en sats att köpa hos din volvo återförsäljare som heter isolatorer för fjädern alltså ett par gummin som man lägger under och över fjädern det löser till 100% ditt klonkande.
Det är fjädern som rör på sig lite!!
av finnepower
Skrev ju innan att jag har sådana gummigrejor men den där nere sitter typ på andra varvet nerifrån på fjädern. Den ska väl sitta längst ner?

Måste ja demontera fjädern för att få ner den?

ser ut som en en slang bit som e klippt.
av volvo experten
finnepower skrev:Skrev ju innan att jag har sådana gummigrejor men den där nere sitter typ på andra varvet nerifrån på fjädern. Den ska väl sitta längst ner?

Måste ja demontera fjädern för att få ner den?

ser ut som en en slang bit som e klippt.
Det du ska ha är en gummi platta som man lägger under fjädern!
"Slangen" som sitter original monterad skall sitta på nedre varvet av fjäder in mot hjulhuset
av finnepower
har någon möjligtvis volvonr på detta kit?
av volvo experten
finnepower skrev:har någon möjligtvis volvonr på detta kit?
Artikel nr på dem nedre isolatorerna 30748995 går åt två st, alltså en per sida

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]