Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 9070
Hej

Skulle vilja ha hjälp med att fixa konstant ström på uttagen fram i bilen (den under stereon samt den vid baksätet) och då vill jag ej dra nån kabel från uttaget i bagaget. Någon som gjort detta?
Sen skulle jag vilja veta hur jag skall göra för att kunna lyssna på radion utan att ha fläkten/instrumentbelysningen igång? Är i stort behov av att kunna ha radion igång då jag jobbar.

Tacksam för alla svar som hjälper mig
9070 skrev:Hej

Skulle vilja ha hjälp med att fixa konstant ström på uttagen fram i bilen (den under stereon samt den vid baksätet) och då vill jag ej dra nån kabel från uttaget i bagaget. Någon som gjort detta?
Sen skulle jag vilja veta hur jag skall göra för att kunna lyssna på radion utan att ha fläkten/instrumentbelysningen igång? Är i stort behov av att kunna ha radion igång då jag jobbar.

Tacksam för alla svar som hjälper mig
'

Första frågan vet jag har varit uppe här för inte så länge sedan, kommer inte ihåg vad dom kom fram till :???:

Är jag helt ute och cyklar när jag påstår att det bara är att trycka på volymknappen så går stereon igång? Har jag fel där så räcker det väl att sätta tändningen i radioläge?
Brukar inte lyssna på stereon med bilen avstängd så det är bara rena spekulationer från min sida :oops:

mvh
Anders
Brainded skrev:[
Har jag fel där så räcker det väl att sätta tändningen i radioläge?
Brukar inte lyssna på stereon med bilen avstängd så det är bara rena spekulationer från min sida :oops:
mvh
Anders
Finns väldigt få lägen på V70N

Tyvärr finns inget radioläge, ej heller något läge man kan ha ljuset av men motorn av. Eller något läge man kan slå på ljuset utan att slå på "tändningen"
VolvoB20 skrev:
mvh
Anders

Tyvärr finns inget radioläge, ej heller något läge man kan ha ljuset av men motorn av. Eller något läge man kan slå på ljuset utan att slå på "tändningen"
På min V70N MY04 så finns "radioläge", dvs tändningen i läge 1. Då kan man ha radion igång, men nackdelen är ju att nyckeln måste sitta i...
Marbas skrev:
VolvoB20 skrev:
mvh
Anders

På min V70N MY04 så finns "radioläge", dvs tändningen i läge 1. Då kan man ha radion igång, men nackdelen är ju att nyckeln måste sitta i...
Då var jag inte helt ute och cyklade. hade för mig att det går men brukar å andra sidan inte lyssna på radio med bilen avstängd.

mvh
Anders
av 9070
Finns det ingen som jobbar på Bilia eller liknande? Någon som vet om man kan koppla om stereon så att den snor ström från något annat ställe?
Marbas, du skriver att du har funktionen med stereon, menar du att varken fläkten eller instrumentbelysningen går igång då du sätter på stereon?

Sen angående strömmen till 12v uttagen. Då jag kopplat in något bak i bagaget så får jag en varning om det. Vet någon om den varnar för lågt batteri också? Vill ju inte att krämen skall vara borta då jag skall starta bilen. OBS, jag sitter i bilen hela tiden och laddar datorn, men jag får/kan inte starta bilen. Och ibland kan jag bli sittandes i 5-6 timmar utan att få starta bilen.

Tacksam för alla svar!
Marbas skrev:
VolvoB20 skrev:
mvh
Anders

Det läget finns inte på min -06a. Vid läge 1 startar radion, och instrumentljus, torkare, klima osv....
VolvoB20 skrev:
Marbas skrev:
VolvoB20 skrev: Finns väldigt få lägen på V70N

Det läget finns inte på min -06a. Vid läge 1 startar radion, och instrumentljus, torkare, klima osv....
Vet inte om jag missuppfattat något, men om man vrider nyckeln till läge 1 så kan jag lyssna på radion. Jag kan även slå på fläkten på klimatanläggningen om jag vill, utan att varken halvljus eller parkeringsljus är tänt.

Kan inte säga om bilen varnar för för låg batterinivå, men du kan ju köpa en batterivakt och sätta mellan bilen och din dator. Den kommer att stänga av strömtillförseln till datorn då batteriets spänning sjunker under en viss nivå. Finns att köpa på de flesta biltillbehörsaffärer.
Marbas skrev:
VolvoB20 skrev:
Marbas skrev: På min V70N MY04 så finns "radioläge", dvs tändningen i läge 1. Då kan man ha radion igång, men nackdelen är ju att nyckeln måste sitta i...
Vet inte om jag missuppfattat något, men om man vrider nyckeln till läge 1 så kan jag lyssna på radion. Jag kan även slå på fläkten på klimatanläggningen om jag vill, utan att varken halvljus eller parkeringsljus är tänt.

Kan inte säga om bilen varnar för för låg batterinivå, men du kan ju köpa en batterivakt och sätta mellan bilen och din dator. Den kommer att stänga av strömtillförseln till datorn då batteriets spänning sjunker under en viss nivå. Finns att köpa på de flesta biltillbehörsaffärer.
Radioläge för mig är att BARA radion är på. I läge 1 vaknar ju en massa andra saker, tex klimatanläggingen och dess datorer, instrument ljus, CAN-bussar osv. Det drar väl en massa onödig ström och därför kan inte jag se det som ett radioläge.
VolvoB20 skrev:
Marbas skrev:
VolvoB20 skrev: Det läget finns inte på min -06a. Vid läge 1 startar radion, och instrumentljus, torkare, klima osv....

Radioläge för mig är att BARA radion är på. I läge 1 vaknar ju en massa andra saker, tex klimatanläggingen och dess datorer, instrument ljus, CAN-bussar osv. Det drar väl en massa onödig ström och därför kan inte jag se det som ett radioläge.
Ok, då är jag med. Då har inte min bil radioläge i den bemärkelsen som VolvoB20 menar.

Jag fattade det som att TS kommer att vara öv[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]