Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo740_GLT
Men angående bakre sidorutorna.....
Borde det inte ha runnit längs med kabelhärvan som går under listen?
Det syns inget att det runnit, sen torkat.
av khb
Jag har ett bra tips...
I min 740 läckte det in vatten från luckan som sitter vid vänsterfoten.
Trots att den var stängd läckte det in vatten när man kör, då luckan mynnar ut i innerskärmen. Vattnet rinner längs med golvet och lägger sig vid golvet i baksätet då det golvet ligger lägst. Jag tog bort luckan och tätade runt mot plåten, och nu har det varit torrt.

H.
av Volvo740_GLT
Så var det på polarens bil, men han hade blött vid framsätet på golvet och sen tror jag han hade vattet på golvet i baksätet med.

Tack för alla tips :D
av Volvo 945
Jag hade exakt samma problem och kom efter lite detektivarbete på att vattnet kom in framtill. Exakt i gummigenomföringen i stolpen där vänster dörr sitter. Åtgärd: Lossa gummigenomföringen och lägg i silikon så ordnar det sig. Tyvärr måsta du ta bort plastlister, mattor mm. En hel del jobb, men det blir så mycket lättare att få dit mattan sedan. Dessutom är det ett krav om du vill kolla att vattnet verkligen kommer genom kabelgenomföringen.
Användarvisningsbild
av P1800
Varning för sillicon!

Täta aldrig med silicon mot plåt! När silico härder luktar det ättika. Det beror på att det bildas ättiskssyra när den härdar. Attikssyra gör att det rostar.

Silicon är dessutom farligt för elektriska kontakter. När ångan från silikonetkommer i kontakt med en ljusbåge, dvs en gnista så bildas det Kiselkarbid. Det materialet har två viktiga egenskaper: 1) det är elektriskt isolerande, 2) det är extremt hårt (används som slipmedel). I seriös elektronikverkstad är silikon bannlyst!
Användarvisningsbild
av Röd med rostlagning
Du kanske har som mig på 88an. TVÅ hål eller ställen. Ett vid bakrutan på i det närmaste osynligt vis, plus värmekranen som fuckade. Men bara i vissa lägen, ty packningen var bara halvtrasig... den är eländig att byta. Men då i somras när det begav sig hade jag inte nån rost i golvet alls. Så vad du än gör; SE TILL ATT FÅ BORT ALLT VATTEN! Annars har du svetsjobb fram mot jul...(snyft)
av volvojohan
Dum fråga kanske men du har ingen taklucka? :roll: Jag har samma problem på min bil med, jag har vatten på vänster sida i bak... Har inte kollat upp det än men skall göra det så fort jag får tid! I mitt fall har jag nog hål i golvet..
av Volvo740_GLT
Hej igen :!:
Tackar för alla tips, har ingen taklucka (tur är väl det)
Angående hål i golvet så har jag nyss underredsbehandlat den, hade inga rosthål i golvet ialla fall.
av volvojohan
Volvo740_GLT skrev:Hej igen :!:
Tackar för alla tips, har ingen taklucka (tur är väl det)
Angående hål i golvet så har jag nyss underredsbehandlat den, hade inga rosthål i golvet ialla fall.
Hehe nä ingen rost hos dig men i mitt fall är det förmodligen så! Men som folk skrivit innan, vatten kan ta sig in på de mest konstiga ställen så det är bara att riva ur allt å leta!

Ingen som har idéer om vart man kan bö[…]

Hej. Förra veckan fick jag upp meddelandet m[…]

Volvo V60 2014

Ett av villkoren är: Motorn auto-stoppar int[…]

Jag mätte på tändningslåsbot[…]